Trachtenkapelle Simonswalt. (Foto: John Hofman)
Trachtenkapelle Simonswalt. (Foto: John Hofman)

Muzikale ontmoeting Concordia en Duits orkest

Algemeen 739 keer gelezen

Bergschenhoek - Na de eerste ontmoeting in 2024 in het Zwarte Woud, was er zaterdag 31 mei opnieuw een muzikale ontmoeting tussen Muziekvereniging Concordia en de Trachtenkapelle Simonswald uit Duitsland. Het concert vond plaats in de ontvangsthal van het gemeentehuis.

Concordia mag dan over een behoorlijk aantal muzikanten beschikken, de kapelle Simonswalt spant de kroon! Alle beschikbare ruimte was nodig voor de ongeveer 70 muzikanten. Voorzitter René van Rooijen van Concordia: “Ze zijn voor drie dagen in Nederland. Eerder op de dag werd een concert gegeven aan de ingang van de pier in Scheveningen en vanavond zijn ze bij ons te gast. Zie het als een tegenbezoek. Vorig jaar gaven wij in Simonswalt een concert, een dorpje met zo’n 3000 inwoners dat twee blaaskapellen telt, beide met ongeveer even veel leden. Muziek maken leeft daar heel erg en neemt een belangrijke plaats in, in de gemeenschap. Deze kapelle bestaat al 227 jaar. Sinds 1798!” De avond werd gestart door de MPB-band van Concordia onder leiding van Vincent Houdijk. De band kreeg veel applaus van de Duitse gasten. Met name ook de trompetsolo door de dirigent van Concordia, Paul van Gils. Na een pauze nam de kapelle plaats en dat was toch een indrukwekkend gezicht: alle muzikanten in traditionele kleding, die je vaak tegenkomt in de kleine dorpen in Duitsland. Naast enkele mooie werken zoals Wild und Ewig, speelden ze, tot ieders verassing, ook de muziek van tegenwoordig: een prachtige medley van Queen-nummers en van zangeres Adele, maar ook een aantal Hollandse liedjes, zoals die van Jan Smit, Gerard Joling en Nick & Simon kwamen voorbij met regelmatig een uitstekende saxofoonsolo. Een geweldig, groot orkest zat daar, want waar vindt je in Nederland een fanfare met onder meer 10 klarinetten, 10 dwarsfluiten, 10 trompetten en 9 trombones? Dat alles werd uitstekend in de hand gehouden door dirigent Matthias Singler. Na hen was de beurt aan de fanfare van Concordia zelf, met onder meer een tribute to Gersshwin en een ABBA-medley en laat dat maar aan de fanfare over! Want laten we eerlijk zijn: Concordia is een prachtig ‘bezit’ voor de gemeente Lansingerland, dat we moeten blijven steunen. De avond werd besloten met een keurige afterparty in de Cultuurfabriek met ‘wein, weib und gesang’. Gezellig was het zéker!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant