
Veel belangstelling voor Bleiswijkse Verlaat tijdens Open Monumentendag
Algemeen 749 keer gelezenBleiswijk - Tijdens de Open Monumentendag van afgelopen zaterdag heeft de Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk (OVMB) het Bleiswijkse Verlaat volop in de schijnwerpers gezet.
Ondanks een stevige onweersbui in de middag mocht de vereniging ruim negentig bezoekers verwelkomen. Het weer viel al met al mee, waardoor veel belangstellenden hun weg naar het Rijksmonument vonden. In een tent bij de sluis konden bezoekers een film bekijken over de restauratie van het Verlaat, dat dateert uit 1774 en tien jaar geleden voor het laatst werd opgeknapt. Ook het schutten van boten was tien jaar lang niet meer gebeurd. Speciaal voor deze dag werd dat herhaald: de sluiswachter liet twaalf keer een boot met bezoekers door de sluis passeren. Voor velen was dit een unieke ervaring. Tijdens vaarten over de Rotte en naar de Brede Vaart gaven schippers uitleg over het Korenmolengat, de Molenviergang en het hoogteverschil bij de sluis. Daarnaast bood een foto-expositie inzicht in de geschiedenis van de vaarroute, terwijl de documentaire Tussen Rotte en Schie het landschap belichtte. Met steun van Recreatieschap Rottemeren en Staatsbosbeheer kijkt de OVMB tevreden terug op een geslaagde en leerzame dag.















