Afbeelding

Koninklijke onderscheiding prof. dr. Aart Jan van der Lelij

Algemeen 800 keer gelezen

Bergschenhoek - Tijdens het Hypofyse Symposium bij het Erasmus MC in Rotterdam is de heer Aart Jan van der Lelij op vrijdag 14 maart benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Waarnemend burgemeester Jules Bijl van de gemeente Lansingerland speldde de decoratie op en sprak lovende woorden over de indrukwekkende carrière en toewijding van Van der Lelij die woonachtig is in Bergschenhoek.

Van der Lelij was, voordat hij in juni vorig jaar met pensioen ging, internist-endocrinoloog bij het Erasmus Medisch Centrum én hoogleraar endocrinologie aan de Erasmus Universiteit. Hij is al tientallen jaren wereldwijd toonaangevend expert op het gebied van endocrinologie, met een bijzondere specialisatie in hypofyseaandoeningen. In die tijd heeft hij internationaal baanbrekend werk verricht en bijgedragen aan wetenschappelijke doorbraken. Zijn onderzoek heeft geleid tot nieuwe behandelmethoden die wereldwijd het leven van patiënten hebben verbeterd. Daarnaast heeft hij zich actief ingezet voor de stem van patiënten en het begeleiden van jonge onderzoekers en artsen. 

Waarnemend burgemeester Jules Bijl zei de betrokkenheid van de heer Van der Lelij bij het Hypofyse Symposium zeer te waarderen. “Ondanks uw pensionering bent u hier vandaag aanwezig als spreker. Dit toont voor mij uw diepe betrokkenheid bij dit onderwerp, iets wat trouwens niemand die hier aanwezig is, zal verbazen. Uw innovatieve visie en het vermogen om op internationaal niveau de juiste mensen samen te brengen, hebben geleid tot baanbrekende wetenschappelijke doorbraken. Dit internationale succes blijkt uit uw vele publicaties in de meest vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften en de talloze prestigieuze prijzen die u over de hele wereld heeft mogen ontvangen. Uw onderzoek heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe, grensverleggende behandelingen die het dagelijks leven van duizenden patiënten wereldwijd aanzienlijk hebben verbeterd. Bijna 30 jaar geleden toonde u al uw vooruitziende blik door samen met patiënten de hypofysestichting op te richten, waarmee u patiënten een stem gaf lang voordat dit de norm werd. Met uw faciliterende leiderschapsstijl en scherpe oog voor talent heeft u niet alleen jonge onderzoekers en artsen in ons land, maar ook in internationale kringen geholpen om hun potentieel volledig te benutten. Deze uitzonderlijke combinatie van zowel uw wetenschappelijke expertise als uw betrokkenheid als arts, en daarnaast uw vermogen om wereldwijd zowel de patiëntenzorg als de wetenschappelijke vooruitgang te bevorderen, maken u tot een inspirerend voorbeeld voor ons allen”, aldus burgemeester Bijl. 

“Deze Koninklijke onderscheiding is een prachtige kroon op uw jarenlange inzet zowel nationaal als internationaal op het gebied van de endocrinologie.” Na zijn toespraak ging de burgemeester over tot het opspelden van de versierselen behorende bij de Koninklijke onderscheiding.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant