vrijdag 2 oktober 2020 | week 40
Home » Algemeen » “We krabbelen met z´n allen langzaam maar zeker op”
Rien Kraayenbos: "Onder normale omstandigheden zou ik nu twee exposities hebben gehad." Foto: Arie van Driel

“We krabbelen met z´n allen langzaam maar zeker op”

Kunstschilder Rien Kraayenbos optimistisch over nabije toekomst

“We krabbelen met z´n allen langzaam maar zeker op”

Bleiswijk – Ook voor kunstenaars heeft de coronacrisis consequenties. Hoe houden zij zich staande in een periode waarin geen exposities of workshops konden worden gehouden. We gingen op zoek naar kunstenaars in Lansingerland en spraken met hen. Deze week hadden we een ontmoeting met kunstschilder Rien Kraayenbos.

Arie van Driel

Wie regelmatig voorbij de woning van Rien Kraayenbos in Bleiswijk wandelt, herkent meteen de veelzijdigheid in de werken van de schilder. Hij exposeert zijn schilderijen namelijk achter een van de ramen van zijn huis. Vandaag kan dat er eentje uit de serie Roest & Verval zijn, morgen een landschap en overmorgen een modeltekening of realisme.
Door voortdurend van stijl of genre te wisselen, houdt Kraayenbos zijn één-schilderij-expositie levendig en actueel. Daarnaast is deze manier van tentoonstellen uit nood geboren. Net zoals de collega-kunstenaars heeft ook de Bleiswijker last van de belemmeringen van het coronavirus. Galeries sloten hun deuren. Exposities werden afgelast. En voor de kunstkenner -en liefhebber werden de ateliers verboden terrein. De op Facebook gestarte campagne #kunstvoorjeraam werd dan ook massaal door kunstschilders aangegrepen om zich nog enigszins te kunnen profileren.

Contact

Kraayenbos is er blij mee. “Ik werd uitgenodigd om eraan mee te doen. Ik was meteen om. Het is in de eerste plaats een ideale reclameuiting, en het kost niets. Op die manier houd ik contact met het publiek. Kijk… coronacrisis of niet, alles gaat natuurlijk wel gewoon door. De kunstschilder schildert schilderijen, de beeldhouder maakt beelden. Alleen, we verkopen weinig tot niets. De hele markt is ingestort. Dat merk ik, maar ook mijn collega´s, aan alles. Daarom ben ik blij met de campagne #kunstvoorjeraam. Wanneer mensen langslopen en ze zien mij en het schilderij achter het raam, dan gaat er in de regel altijd wel een duim omhoog. Of ze roepen dat ze, zodra dat weer kan, snel een keertje langskomen in mijn atelier. Wat alleen maar goed is.”
De tijd dat Kraayenbos als vanzelfsprekend werd uitgenodigd om in een galerie zijn schilderijen te exposeren, dateert alweer uit een ver verleden. “Van voor de eerste crisis, zeg maar. Ik hoefde in die tijd nergens achter aan te gaan. De galeriehouders kwamen wel naar mij toe. Na die crisis begon het langzaam maar zeker weer op te krabbelen. Dat merkte ik onder meer aan de Kunsttoer van vorig jaar. Voor mij persoonlijk was dat een goed weekeinde. Voor mij was dat ook een teken dat we het ergste achter de rug hadden. Tot drie maanden later hier het coronavirus opdook en de hele boel weer ineen stortte. Onder normale omstandigheden zou ik deze periode bijvoorbeeld twee exposities hebben gehad.”

Toekomst

Kraayenbos, 26 jaar geleden een van de oprichters van de vermaarde Kunsttoer langs de ateliers van kunstenaars in Lansingerland en die traditioneel in het eerste weekeinde van oktober wordt georganiseerd, ziet overigens alweer perspectief voor de toekomst. “Op sociale media ben ik inmiddels op zoek naar galeries die open zijn of binnenkort weer opengaan. Die schrijf ik aan. Of ik stap met een stapeltje foto´s en een paar schilderijen onder mijn arm naar binnen. Ik ga ervan uit dat ik wel een aantal leuke galeries kan vinden waar ik mijn werk kan exposeren. Zo optimistisch ben ik wel.”