vrijdag 10 juli 2020 | week 28
Home » Politiek » Verandering busroute lijn 173 roept vragen op
Bleiswijk - De door de RET in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag gewijzigde busroute van lijn 173 door Bleiswijk heeft de afgelopen weken tal van vragen opgeroepen. De gemeente Lansingerland is om een reactie gevraagd.

Verandering busroute lijn 173 roept vragen op

Verandering busroute lijn 173 roept vragen op

Bleiswijk – De door de RET in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag gewijzigde busroute van lijn 173 door Bleiswijk heeft de afgelopen weken tal van vragen opgeroepen. De gemeente Lansingerland is om een reactie gevraagd.

Annette Docter

Vanaf zondag 15 december rijdt bus 173 een nieuwe route in Bleiswijk. Bus 173 heeft voortaan haltes bij de kruising Heulslootweg/Hoefweg (nabij restaurant De Beren) en bij de kruising Edisonlaan met de Jan van der Heydenstraat. De haltes op de Hoefweg (de haltes Korenmolenweg en Trompstraat) en op de Jan van der Heydenstraat (haltes Alfred Nobelstraat en Edisonlaan) zijn komen te vervallen. In een eerder persbericht van de gemeente werd aangegeven dat de oude route overlast voor omwonenden gaf. Ook liep de bus vertraging op. Volgens een aantal busreizigers betekent deze nieuwe route dat men nu veel verder moet lopen naar de dichtstbijzijnde halte. Daarnaast is de bushalte bij De Beren niet veilig. ‘Het is een schuin aflopend stuk’ wordt gesteld. Een andere reiziger die dagelijks naar Katwijk moet, meldde: ‘Omdat de bus nu niet verder rijdt dan NS station Lansingerland-Zoetermeer moet ik overstappen op lijn 4 naar NS Station West, waarna ik verder kan gaan naar Katwijk. Maar die lijn 4 gaat eerst door heel Zoetermeer’. Tot slot vraagt men zich af waar de overlast voor omwonenden uit bestond.

Reactie gemeente

“We begrijpen en betreuren het dat mensen last ondervinden van de routewijziging van bus 173. Een positieve verandering voor de één kan een nadelig effect voor de ander hebben. De één woont aan die weg, de ander gebruikt de weg als verkeersdeelnemer, een volgende is buurtbewoner en maakt gebruik van het OV. Hoewel we met zoveel mogelijk belangen en behoeftes van inwoners proberen rekening te houden, is het haast onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Er zijn dus mensen blij met de veranderingen, maar zeker niet iedereen”, aldus een woordvoerder.
De gemeente Lansingerland heeft van verschillende inwoners daarover een bericht gehad. “Die reacties hebben we met de RET besproken en met hun opdrachtgever de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Mede namens hen leggen we uit waarom de route van de buslijn veranderd is.

Veiligheid en trillingen

Over de route van de bus door Bleiswijk: “De huidige haltes op de Hoefweg en op de Jan van der Heydenstraatzijn komen te vervallen. Nieuwe haltes zijn er nu nabij De Beren en bij de kruising Edisonlaan met de Jan van der Heydenstraat. De RET heeft hiermee, in samenspraak met de gemeente, een paar dingen willen oplossen. Bijvoorbeeld het verbeteren van de verkeersveiligheid op de smalle Hoefweg. Daar rijden namelijk ook fietsers met het verkeer mee. Dat is niet altijd de beste combinatie met bussen. Daar komt bij dat de RET met de nieuwe dienstregeling meer bussen door Bleiswijk laat rijden. Verder is de bedoeling geweest om (trillings)overlast voor de bewoners langs de Hoefweg te verminderen. De woningen langs de Hoefweg zijn deels niet onderheid. Trillingen werken dan extra zwaar door in de woningen.
Tot slot geeft de RET aan dat de bussen vaak vertraging op de Hoefweg opliepen. Met de extra ritten op lijn 173 (in de spits rijdt er iedere 10 minuten een bus) zouden bussen ook elkaar in de weg gaan zitten. Dat is niet goed voor de dienstregeling en niet goed voor de veiligheid. Die moet namelijk snel en betrouwbaar zijn.”

Nieuwe bushaltes

De gemeente richt de nieuwe bushaltes in het voorjaar in. “Dan leggen we de bushaltes op hoogte. Zo worden ze toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen. Dat geldt ook voor de halte bij De Beren. Verder komen er digitale reisinformatie en fietsenrekken. Je kunt je fiets dus bij een bushalte parkeren en zo verder reizen.”
Wat betreft de route naar station Lansingerland-Zoetermeer zegt de gemeente Lansingerland: “Tussen Bleiswijk en het centrum van Zoetermeer reden maar weinig mensen mee. Daarom reden maar weinig ritten helemaal tot het centrum van Zoetermeer. ’s Avonds en op zondag reed er zelfs helemaal geen bus. RET kiest daarom nu voor het aansluiten op frequente andere lijnen bij station Lansingerland-Zoetermeer. Tegelijk met de routewijziging rijdt voortaan elke bus op lijn 173 door naar station Lansingerland-Zoetermeer. Daar kunnen mensen overstappen op de trein naar Den Haag en Utrecht, en op Randstadrail-lijn 4 en buslijn 170 naar Zoetermeer Centrum. Uiteindelijk is daarmee de hele week en veel vaker een verbinding met Zoetermeer mogelijk. Maar wel met een overstap. Bovendien laat busbedrijf EBS maandag tot en met zaterdag overdag een extra bus rijden over de oude route van lijn 173 tussen station Lansingerland-Zoetermeer en Zoetermeer Centrum West.
Alle bestemmingen van lijn 173 in Zoetermeer blijven bereikbaar: het busstation en het Stadshart van Zoetermeer, de middelbare scholen in Zoetermeer Palenstein. Ook zijn er vanaf het nieuwe station nieuwe bestemmingen te bereiken: Den Haag en Gouda met de trein.”
De gemeente hoopt dat deze toelichting een en ander verheldert. “Dat laat onverlet dat we begrijpen dat de wijzigingen voor inwoners tot verder lopen en/of overstappen kan leiden.”