vrijdag 4 december 2020 | week 49
Home » Algemeen » Vanuit nieuwe brandweerkazerne elke plek binnen drie minuten bereikbaar
Het operationeel leidinggevend team.

Vanuit nieuwe brandweerkazerne elke plek binnen drie minuten bereikbaar

Vanuit nieuwe brandweerkazerne elke plek binnen drie minuten bereikbaar

Rotterdam/Lansingerland – Brandweercommandant Marijn van Eijsden loopt te stralen als hij door de nieuwe brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport loopt. Het gebouw is dinsdag 1 september officieel geopend. Precies aan de andere kant van het luchthaventerrein, maar vanaf die nieuwe plek kunnen zijn mannen binnen drie minuten elke plek op de luchthaven bereiken; met snelheid als één van de essenties van hun taak. Er mag op Rotterdam The Hague Airport niet gevlogen worden als de brandweer niet paraat is.

Door Trees Borkus-Henskens

Nadat Van Eijsden eind mei de sleutel van de nieuwbouw in ontvangst mocht nemen kon de aankleding van het pand beginnen. Met alle faciliteiten die nodig zijn om het korps, bestaande uit 29 leden waarvan 27 operationeel en daarnaast de voertuigbeheerder en de commandant, hun werk goed te kunnen laten uitvoeren. De brandweerkazerne is 24/7 bezet; volgens rooster (24 uur op, 48 uur af) verdeeld over de drie ploegen van elk 9 man.

De nieuwe kazerne op de luchthaven.

Materieel

Belangrijk onderdeel van het pand vormt uiteraard de grote garage waar de voertuigen een plek krijgen. “Vanuit de oude kazerne – die dateert uit de helft van de vorige eeuw – gaan de tankautospuit en het commandovoertuig mee. Daarnaast nemen we vanaf onze nieuwe plek niet alleen een nieuwe kazerne, maar ook drie nieuwe crashtenders in gebruik. Die zijn samen ingekocht: dertien voor Schiphol, twee voor Lelystad en drie voor de Rotterdamse luchthaven. Voor ons dus een prachtig begin,” vertelt brandweercommandant van de luchthavenbrandweer Van Eijsden. “De kazerne is duurzaam en gasloos door koeling en verwarming met luchtwarmtepompen. Zonnepanelen wekken de benodigde stroom op. De dakbedekking is voorzien van mossedum. De overige installaties zijn ook energiezuinig. Tot zover de kazerne. In de drie crashtenders is een gezamenlijke hoeveel van 30.000 liter water, 2.250 liter schuimvormend middel en 750 kilogram bluspoeder beschikbaar. Per voertuig is dat 10.000 liter water, 750 liter schuimvormend middel en 250 kilogram paars bluspoeder. We hebben tevens 18.000 liter water in voorraad, evenals 740 liter blusschuim en 250 liter bluspoeder. In 2030 wil de luchthaven alles emissievrij hebben. Het is in brandweerland het eerste project dat zo wordt opgeleverd; voor elektrische brandweerauto’s ligt nog een onontgonnen gebied voor ons.”

Commandant Marijn van Eijsden (rechts) in zijn spreekkamer met zicht op het platform.

Breed inzetbaar

In de achterliggende maanden is intensief geoefend met de nieuwe wagens waarin niet de mechanica maar de elektronica de hoofdmoot vormt om mee te werken. “Het doel is om 2 minuten na het alarm inzet aan te vangen doch zo snel mogelijk en uiterlijk 3 minuten na het alarm. Na het ter plaatse komen en aanvang van de blussing hebben we 90 seconden de tijd om een brand onder controle te krijgen en daarom trainen we elke dag op iets anders om blindelings met het voertuig overweg te kunnen. We komen niet alleen in actie bij brand, maar ook als vanuit de toren een technisch mankement aan een vliegtuig wordt gemeld. We zijn tevens voorbode van de ambulancedienst of als zich iets anders voordoet op het luchthaventerrein zoals bijvoorbeeld stormschade of het sneeuwvrij houden van de start- en landingsbaan.”
Een schitterende efficiënte en duurzame kazerne dus, maar helemaal zelfstandig als onderdeel van de luchthaven. Marijn: “Vanaf volgend jaar, zo is het idee, kan het ook mogelijk worden om in de regio in actie te komen als dat nodig mocht blijken te zijn. Daar worden momenteel gesprekken over gevoerd met de Veiligheidsregio.”