maandag 1 maart 2021 | week 09
Home » Nieuws » Teams Boodschappendienst en Maaltijdservice blij met Vrijwilligersprijs
Marjolijne (l) en Astrid zijn trots op de vrijwilligersprijs. Foto's: John Hofman.

Teams Boodschappendienst en Maaltijdservice blij met Vrijwilligersprijs

Veel waardering voor de vrijwilligers tijdens coronacrisis

Teams Boodschappendienst en Maaltijdservice blij met Vrijwilligersprijs

Lansingerland – Dat ze genomineerd waren was al bekend, maar dat ze ook de Vrijwilligersprijs 2020 zouden winnen, hadden de vrijwilligers van de Boodschappendienst en Maaltijdservice van Stichting Welzijn Lansingerland niet verwacht. Hoewel, ‘we voelden wel aankomen dat we een kans maakten’.

John Hofman

Vrijwillig Coördinator Boodschappendienst, Astrid Vreugdenhil en Marjolijne Vrijheid van Maaltijdservice staan De Heraut te woord bij De Jong Diepvries in Bergschenhoek, het bedrijf waar de vrijwilligers de opgewarmde maaltijden ophalen. Ze zijn echt trots op de Vrijwilligersprijs die deze groep vrijwilligers ook nog eens een extraatje van € 250 totaal oplevert.
De Boodschappendienst telt nu ongeveer 30 vrijwilligers en het leuke ervan is dat daar nu ook wat jongere mensen bij zitten, vertelt Astrid. Zij coördineert het team. “Ik doe ook wel boodschappen, maar dan voor mijn moeder in Zoetermeer”, lacht ze. Als iemand zich aanmeldt voor de Boodschappendienst dan volgt er eerst een kennismakingsgesprek met Astrid. “Het betreft over het algemeen kwetsbare ouderen in Lansingerland boven de 70 jaar die meestal alleen wonen. Vervolgens wordt een vrijwilliger gezocht en aan deze aanvraag gekoppeld. Op een formulier wordt ingevuld hoeveel geld wordt meegegeven en welke boodschappen er moeten komen, zodat er geen verwarring ontstaat. De kassabon wordt aan de oudere afgegeven. Eén keer per week, op een vaste dag en bij een vaste supermarkt, worden de boodschappen gehaald en bezorgd.” Het is niet zo dat de boodschappen worden afgegeven en men direct weer vertrekt. Soms helpt de vrijwilliger de boodschappen op te ruimen en is er ook nog tijd voor een praatje. Ook als er bepaalde zaken worden geconstateerd, bijvoorbeeld extreme eenzaamheid, of andere problemen, dan wordt dit doorgegeven aan de Coördinator Informele Hulp van Stichting Welzijn Lansingerland. Uiteraard kwamen en komen er extra cliënten bij tijdens de corona, doordat er mensen ziek worden en geen boodschappen kunnen doen.

Warme maaltijden

Dat geldt ook voor de Maaltijdservice. “Maar wij komen in de coronaperiode niet bij de mensen binnen. De maaltijd wordt aan de deur afgegeven”, aldus Marjolijne die dit samen met Jolanda Stolze coördineert. “Er wordt uiteraard rekening gehouden met de geldende regels. Zo worden de handen bij elk bezorgadres tevoren ontsmet en worden nieuwe (weggooi-)handschoenen aangetrokken. Als wij iets constateren bij de ouderen dat meer aandacht verdient, er wordt bijvoorbeeld niet open gedaan, dan zoeken wij rechtstreeks contact met de Coördinator Informele Hulp of ouderenadviseur van Welzijn Lansingerland.”
Ze wil nog wel even kwijt dat er sinds het begin van de coronaperiode een apart team vrijwilligers vanuit Welzijn Lansingerland elke dag de lege dozen wast in de Oudelandse Hof om besmettingen tegen te gaan. Inmiddels is dat, na veel aanpassingen, nu twee keer per week. Een vrijwilliger brengt met de auto de piepschuimen bakken naar Ontmoet! in Bergschenhoek en daar staan één of twee vrijwilligers klaar om de bakken te wassen.

Prestatie

Fantastisch om te horen is, dat zowel de Boodschappendienst met 40 adressen in het bestand als de Maaltijdservice met 70 bezorgadressen, tijdens de coronacrisis gewoon is doorgegaan met hun mooie werk. Een uitzonderlijke prestatie en dat, terwijl verschillende klanten corona hebben gehad. Er werd uiteraard wel doorgegeven als iemand besmet was of in het ziekenhuis was opgenomen. Soms haakte een vrijwilliger, met zelf onderliggende klachten, even af. Marjolijne: “De inzet van onze huidige groep van 37 vrijwilligers is top. Ook onderling helpt men elkaar als er bijvoorbeeld iemand uitvalt door ziekte of andere reden. Dan neemt men voor elkaar waar.”

Wilt u zich aanmelden voor de Boodschappendienst en/of voor de Maaltijdservice dan kunt u bellen naar Stichting Welzijn, tel. 010 – 522 55 45 of mail naar: cih@swsl.nl. Voor andere leuke vrijwilligersklussen kunt u kijken op de website van het Vrijwilligers Informatiepunt Lansingerland, www.viplansingerland.nl.