donderdag 28 januari 2021 | week 04
Home » Advertorial » Rober Willemsen is horecaman in hart en nieren
Rober Willemsen.

Rober Willemsen is horecaman in hart en nieren

Rober Willemsen is horecaman in hart en nieren

Berkel en Rodenrijs – Rober Willemsen, onder andere van Brasserie en Wijnbar Muller & Co. in Berkel en Rodenrijs, is één van de drie genomineerden voor de ‘Meest creatieve ondernemer in coronatijd’. Mariëlle van den Berge ging met hem in gesprek om meer over hem te weten te komen.

Rober Willemsen is 49 jaar, heeft een partner en vier kinderen in de leeftijd van 12 tot 22. Hij is graag onder de mensen en is in zijn vrijetijd dan ook regelmatig te vinden in diverse horecagelegenheden, of als echte Feyenoordfan, in zijn geliefde Kuip. Rober is een horecaman in hart en nieren. Niet voor niets is hij eigenaar van vier horecabedrijven en een evenementenbureau. Rober zet zich daarnaast landelijk in voor de horeca als voorzitter van Horeca Nederland.

Muller & Co.

We focussen voor deze kennismaking op Muller & Co., het bedrijf dat Rober de nominatie opleverde. Deze brasserie en wijnbar opende haar deuren in april 2015. Bij Muller kun je lunchen, borrelen of dineren. Het is tevens een plek voor feesten en partijen.
De naam ‘& Co.’ is bewust gekozen. Rober: “& Co. kun je voor alles vervangen: Muller & Zaken doen, Muller & Kerst, Muller & Sport, Muller & Ondernemend Lansingerland etc.” De bedrijfsfilosofie is er één van verbinden. Muller werkt daarom veel met lokale ondernemers en sportverenigingen. Met een aantal sportverenigingen hebben zij sponsorovereenkomsten. Zij ondersteunen hun businessclubs en organiseren samen de sportevenementen.

Muller & Corona

Net als vele andere horecagelegenheden sloot Muller & Co. in maart haar deuren. Rober besloot in eerste instantie om geen Take-Away op te zetten. In plaats daarvan heeft Muller zich de eerste periode ingezet voor de zorg. Zij bezorgden ontbijtjes of borrelpakketten bij mensen die het nodig hadden of verdienden. Rober: “Denk aan mensen in de zorg, eenzame ouderen, mensen die hun baan kwijt raakte, ondernemers die het zwaar hadden etc. Ook in de tweede lockdown hebben we dit opgepakt.” In de zomer mocht de horeca met veel beperkingen een paar maanden open. “Van ons tuingedeelte hebben wij toen een tweede exploitatie gemaakt. Mensen konden niet op vakantie, maar wel naar ons.” De tuin werd omgetoverd in La Bodega, een tapasrestaurant in mediterrane sferen. Na de zomer werd het omgetoverd in Die Bierstube, met lange tafels, schnitzels en schnaps. Helaas moest de horeca wederom haar deuren sluiten en dus ook Die Bierstube. Dit keer werd wel Take-Away aangeboden. Ook werd vanuit de Bierstube bezorgd bij mensen thuis en er ontstonden online netwerkborrels.

Positief blijven

Rober is trots dat zij in alle bedrijven het personeel konden behouden. Ondanks de moeilijke tijden hebben Rober en zijn medewerkers altijd contact gehouden met elkaar en met de gasten. Daarin straalden zij altijd positiviteit uit. “Tuurlijk hebben wij ook even flink gejankt met elkaar, dat hoort er bij, maar wij zijn altijd positief gebleven, en zijn dat nog steeds!” Vooral voor het personeel is het een moeilijke tijd. “Er is veel contact met het personeel om te zorgen dat zij in een ritme blijven en wij ze kunnen motiveren. We brainstormen samen over ideeën en geven trainingen over productkennis. Zo blijven we in contact.”
In Lansingerland blijkt het saamhorigheidsgevoel veel meer aanwezig dan in de stad. “Wij ontvingen veel reacties van gasten en zakenrelaties toen wij Muller & Co. moesten sluiten. Toen wij weer open mochten gebeurde hetzelfde. Ook de gemeente is erg betrokken, zoals wethouder Kathy Arends die persoonlijk belt om te vragen hoe het gaat of burgemeester Pieter van der Stadt die tijd maakt om mee te doen aan ons Sinterklaas-item.”
Net als vele van ons hoopt Rober dat we de pandemie achter ons kunnen laten. “Dat betekent waarschijnlijk nog een half jaar met beperkingen. Maar als we weer een beetje open kunnen, zijn we al blij. Toen we na de eerste lockdown open mochten hebben we ontzettend genoten. We kregen door de gasten het gevoel dat we echt gemist waren. Dat was vooral voor het personeel heel fijn.”