Klaas Munneke bij de 'dure' laadplek die naar zijn verwachting niet veel gebruikt zal worden. Je betaalt daar 58 cent per kwh en op veel andere plekken 31 cent.
Klaas Munneke bij de 'dure' laadplek die naar zijn verwachting niet veel gebruikt zal worden. Je betaalt daar 58 cent per kwh en op veel andere plekken 31 cent.

De ene laadpaal is de andere niet

Algemeen 24 keer gelezen

In september 2021 deed Pijnackernaar Klaas Munneke bij de gemeente een aanvraag om laadpaal 5-0000951 die gepland was op Duivestein te activeren.

Na veel uitstel is de paal op 30 januari 2024, geplaatst. Intussen heeft Klaas grote spijt van de aanvraag. Het blijkt namelijk dat de laadpaal een code heeft van SGZH-2. Dat betekent dat het laadtarief hiervoor 58 cent per kwh bedraagt. Vele palen in Pijnacker hebben de code SGZH-1. En die hebben een laadtarief van 31 cent! Onder meer de drie bij het gemeentekantoor, twee aan de aan de Delflanddreef en bij Sportzaal Het Baken.

Klaas: “De praktijk is dat de laadpalen van 58 cent, SGZH-2, niet gebruikt worden. Of per ongeluk omdat de gebruikers het niet weten of dat er zakelijke rijders zijn, die het niet zelf hoeven te betalen. De laadpaal op de parkeerplaats bij Duivestein wordt echt alleen maar door een zakelijke rijder gebruikt. En het erge is dat het wel een parkeerplaats wegneemt voor de bewoners.”

De gemeente Pijnacker-Nootdorp kwam na vragen van Klaas Munneke en onze redactie met de volgende reactie. De gemeente snapt de verbazing en komt dan met een toelichting. “Net als over de benzineprijzen gaat de gemeente Pijnacker-Nootdorp niet over de kosten van elektriciteit. Daar hebben wij geen invloed op. De verhoging heeft te maken met de forse prijsstijgingen in de energiemarkt in de afgelopen jaren. In de concessie van technisch dienstverlener Equans is vastgelegd dat het laadtarief hierop jaarlijks geïndexeerd mag worden. Daardoor steeg het laadtarief op de SGZH2.0 laadpalen per 1 januari van 39 naar 58 cent. De tariefsverhoging is dus een afspraak in de concessieovereenkomst op grond van de marktontwikkelingen rond energieprijzen. De prijsverschillen vallen op, omdat oudere laadpalen nog onder een oude concessie vallen, de SGZH1.0. Voor die laadpalen geldt een vast, in verhouding erg laag tarief tot en met 2025. De indexatie loopt in onze concessie een jaar achter op actuele ontwikkelingen. Daardoor was het laadtarief in 2023 op de nieuwe laadpalen nog erg gunstig, maar ging het pas in 2024 omhoog. Door de dalende energieprijzen is de verwachting dat het laadtarief vanaf 2025 weer daalt.”

De tarieven staan op laadpaalnodig.nl. Het tarief van de betreffende laadpaal is ook te vinden door het scannen van de QR-code op de connector van de laadpaal of via de Last Mile Solutions app.

Intussen heeft Klaas Munneke de volgende reactie naar de gemeente gestuurd: “Toen ik in 2020 een volledig elektrische auto kocht, was ik onder de indruk van de laadpas die Engie bood. Ofwel de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland. Het tarief was 30,5 en 31,5 cent per kwh voor SGZH-1 en SGHZ-2 laadpalen. Ik kwam hier achter door een bericht op de website van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Ik heb vele dorpsgenoten gewezen op deze mooie faciliteit. En volgens mij behoorde Pijnacker-Noordorp daarmee bij de goedkoopste gemeenten. De naam Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland gaf mij het gevoel dat onze gemeente ook invloed heeft. En daar was ik best een beetje trots op. In mijn omgeving in het dorp waren er toen nog geen SGZH-2 laadpalen. Op 1 januari 2023 werd het 31,5 en 37,5 cent. Inmiddels lijken alle nieuwe laadpalen de code SGZH-2 te dragen.”

In de Volkskrant stond recent staat een overzicht van de laadtarieven in Nederland op 1 maart jl. Gemiddeld 33 cent in Noord-Holland. Terneuzen en Sluis worden in Zeeland als duurste genoemd met 51 cent. Amsterdam en Den Haag behoren tot de goedkoopste. Klaas: “Pijnacker-Nootdorp is wel een bijzondere gemeente met 31 cent voor de oude en 58 cent voor de nieuwe. En soms staan de laadpalen ook nog naast elkaar, zoals bij de Delflanddreef. Het zal wel heel druk worden bij de oude laadpalen.” (SO)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant