dinsdag 19 januari 2021 | week 03
Home » Algemeen » Minister reikt eerste kentekenplaat landbouwtrekker uit aan Aldert van der Spek
Aldert van der Spek ontving in Bergschenhoek de eerste kentekenplaat uit handen van minister Cora van Nieuwenhuizen.

Minister reikt eerste kentekenplaat landbouwtrekker uit aan Aldert van der Spek

Minister reikt eerste kentekenplaat landbouwtrekker uit aan Aldert van der Spek

Bergschenhoek – Al twintig jaar strijdt de brancheorganisatie voor de agrarische sector Cumela voor de invoering van een kenteken op (land)bouwvoertuigen. Nederland is momenteel nog het enige land in Europa dat geen kentekenplicht voor trekkers heeft. Vanaf 1 december is een campagne van start gegaan waar minister Cora van Nieuwenhuizen het startsein voor gaf. Dat deed zij bij het bedrijf Van der Spek groen, grond en infra aan de Schiebroekseweg in Bergschenhoek.

Trees Borkus-Henskens

Eind januari heeft de Tweede Kamer met grote meerderheid voor het wetsvoorstel voor de registratie- en kentekenplicht van (land)bouwvoertuigen gestemd. Met 125 stemmen voor en 25 tegen het voorstel. Gezien de lange voorgeschiedenis mag het een historisch besluit worden genoemd. Het wetsvoorstel ligt nu voor behandeling bij de Eerste Kamer.

Snelheid

Na invoering van de wet wordt de maximumsnelheid voor (land)bouwvoertuigen verhoogd van 25 naar 40 km per uur. Om sneller dan 25 km per uur te mogen rijden, moeten het trekkende voertuig en het getrokken materieel zijn voorzien van een kenteken. De snelheidsverhoging is een belangrijke voorwaarde om bepaalde rondwegen en doorgaande wegen die nu gesloten zijn voor (land)bouwvoertuigen open te stellen. Op wegen binnen de bebouwde kom zonder vrijliggende fietspaden blijft de maximum snelheid 25 km per uur.
Na invoering van de wet moeten alle bestaande landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid die op de openbare weg rijden worden geregistreerd bij de RDW. Ook bestaande landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen waarmee harder dan 25 km per uur wordt gereden moeten worden geregistreerd. Aanhangwagens met een leeggewicht
van meer dan 3500 kilo die geen remmen hebben kunnen niet worden geregistreerd. Gedragen werktuigen in de hefinrichting zijn geen voertuigen en kunnen niet worden geregistreerd.

Overgangsfase

Na de campagnemaand kan de plaat vanaf 1 januari 2021 worden verstrekt. Het hele jaar 2021 zal worden uitgetrokken voor registratie bij de Rijks Dienst Wegverkeer (RDW), maar vanaf 2022 is de kentekenplaat verplicht. De inschatting van RDW is dat er 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid (zelfrijdende machines zoals grondverzetmachines en zelfrijdende oogstmachines) en 300.000 landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen worden geregistreerd in 2021. Deze aantallen betreffen de al bestaande voertuigen. Alle landbouwtrekkers en MMBS’en (motorvoertuigen met beperkte snelheid; dit zijn de zelfrijdende oogstmachines en ook de zelfrijdende grondverzetmachines zoals kranen en shovels) krijgen een kentekenplaat dit begint met een T en het getrokken materieel krijgt een kenteken dat altijd begint met een L.

Taart

Vorige week kreeg Aldert van der Spek een telefoontje uit Den Haag. Er werd gezocht naar een bedrijf tussen Den Haag en Rotterdam waar de campagne officieel van start kon gaan. ‘Dichtbij huis’ in verband met de krappe ruimte in de agenda’s. Van der Spek stelde zich gastvrij op en na tijdens het bezoek iets verteld te hebben over de sector ontving hij de eerste kentekenplaat uit handen van de minister, waarna hij haar uitnodigde op koffie met taart, speciaal voor deze gelegenheid door bakker Ammerlaan gemaakt. De ministerraad verplichtte Cora van Nieuwenhuizen echter weer te vertrekken richting Den Haag, maar niet met lege handen; de gastheer sloot spontaan de taartdoos die meeging en ongetwijfeld zorgde voor iets lekkers uit Lansingerland bij de koffie in de regeringsstad.