vrijdag 10 juli 2020 | week 28
Home » Algemeen » Lansingerland voor elkaar
Ellen Eleonora nam de coördinerende taak van dit nieuwe initiatief voor vrijwillige hulp op zich.

Lansingerland voor elkaar

Lansingerland voor elkaar

Lansingerland – ‘Lansingerland voor elkaar’ is het loket waar inwoners van heel Lansingerland terecht kunnen met een vrijwillige hulpvraag of voor degenen die als vrijwilliger hulp willen bieden. Dat ene loket voor alle vrijwillige hulp was al langer een wens van de gemeente, maar het lijkt een noodzaak in crisistijd.

Door Trees Borkus-Henskens

Begin april kreeg Ellen Eleonora, tot enkele jaren geleden zelf werkzaam bij Welzijn Lansingerland, maar inmiddels werkend als ZZP’er, de vraag of zij de coördinerende taak van dit nieuwe initiatief op zich wilde nemen. Zij ging meteen aan de slag, want er kwamen heel wat zaken naar boven.

In overleg

De eerste stap die Ellen zette was het uitnodigen van alle professionele organisaties die deelnemen aan het loket. ‘Lansingerland voor elkaar’ is een initiatief van Welzijn Lansingerland, Humanitas Lansingerland, Bibliotheek Oostland, Diaconaal Platform Lansingerland, Jeugd- en Jongerenwerk en de gemeente Lansingerland.
“Je kunt bij ‘Lansingerland voor elkaar’ terecht voor een groot aantal hulpvragen. Zoals boodschappen halen, boeken thuisbezorgservice, een praatje maken met iemand, invullen van een belastingaangifte of een ander formulier, warme maaltijd tussen de middag, hulp bij tablet of telefoon, ondersteuning bij de Nederlandse taal, het vinden van een maatje, hulp bij thuisadministratie, schuldhulpmaatje, buurtbemiddeling, homestart (ondersteuning van ouders), palliatief/terminale ondersteuning in de thuissituatie of ondersteuning van jongeren.”
Elke vraag of opmerking wordt doorgezet naar de juiste organisatie die kan helpen. Daarom is het van essentieel belang dat elke burger dat ene loket weet te vinden. In de banner onderaan dit artikel ziet u de contactinformatie voor hulpvragers en voor degenen die zelf vrijwillige hulp willen bieden.

Snel handelen

Ellen: “Binnen twee weken was de hele campagne uitgerold en inmiddels staat wekelijks een verslagje ervan in De Heraut. Nu zijn we overgegaan naar de borgingsfase. Met afspraken maken en vastleggen op strategisch niveau. Er zijn tussen de verschillende partijen ook veel praktische afspraken gemaakt en er is momenteel een website in de maak, zodat iedereen in één oogopslag kan zien wat het aanbod is. Met één klik moet je bij de goede organisatie terecht komen. Die site moet eenvoudig zelf bij te houden zijn en doorgaan, ook na de coronacrisis. Zodra alles geborgd is en naar wens functioneert zit mijn taak erop. Dan is het verder aan de organisaties”, aldus Ellen.

Behoefte

Met name de eerste weken was het heel druk aan de telefoon en in de mail. “Nu wordt het wat rustiger, maar we hopen dat iedereen met een vraag toch belt of mailt. Uit ervaring weet ik dat mensen veelal niet durven te vragen, vaak omdat ze het niet gewend zijn. Toch zou ik iedereen die een vraag heeft willen aanraden; doen! Het is er voor en achteraf vindt iedereen het fijn geholpen te worden als dat nodig is.”
Met deze samenwerking van verschillende hulpaanbieders is een groot deel van Lansingerland in beeld; van jong tot oud. “Met de nadruk op alle inwoners, want alle leeftijden kunnen een vraag stellen voor structurele en vrijwillige hulp.”