donderdag 4 maart 2021 | week 09
Home » Advertorial » Gezondheidscentrum Berkel en Rodenrijs coronavrij en veilig voor iedereen
Bij de entree voor zowel de begane grond als de eerste etage staat een grote banner met daarop de geldende regels en ernaast een ontsmettingspompje dat door alle bezoekers gebruikt moet worden.

Gezondheidscentrum Berkel en Rodenrijs coronavrij en veilig voor iedereen

Gezondheidscentrum Berkel en Rodenrijs coronavrij en veilig voor iedereen

Berkel en Rodenrijs – Met diverse disciplines onder één dak, veel cliënten en medewerkers, maar ook met een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar zowel bezoekers als medewerkers doen de gebruikers van het Gezondheidscentrum Berkel en Rodenrijs er alles aan om het werken in het centrum voor iedereen zo veilig mogelijk te maken en houden.

“In de beginfase wilden we hier in het pand zo min mogelijk mensen zien en ging alles via de telefoon,” vertellen de gebruikers. De apotheek voegde Apotheek Klapwijk en Meerpolder samen en plaatste vanaf de eerste week al een scherm tussen de medewerker en de cliënt. Maar al snel gingen we met elkaar in overleg over de gang van zaken en de aanpak hier in het centrum. “Onze gezamenlijke visie is en blijft ook de komende periode nog: zo min mogelijk bij elkaar komen, alleen de cliënt ontvangen die op afspraak komt en van de apotheek kan indien nodig aan huis bezorgd worden.”

Algemeen welzijn

Bij de entree voor zowel de begane grond als de eerste etage staat een grote banner met daarop de geldende regels en ernaast een ontsmettingspompje dat door alle bezoekers gebruikt moet worden. Bovendien wordt men op de eerste etage ontvangen door een soort ‘handhaver’ die elke bezoeker wijst op een grote banner en het pompje, maar bovendien verplicht is enkele vragen aan de bezoeker te stellen, zoals onder andere of men verkouden is, in contact staat met een coronapatiënt, zelf besmet is of iets mankeert, met wie men de afspraak heeft. Ook wordt slechts één bezoeker tegelijk doorgelaten voor een afspraak; of het moet gaan om een moeder met een klein kind, of iemand die mee moet om te tolken. Boven bij het Franciscus Gasthuis wordt indien de patiënt klachten heeft contact gezocht met de arts of hij de patiënt toch wil ontvangen en mag de bezoeker via de buitenroute naar de afspraak. Na de afspraak komt de bezoeker via de duidelijke looproute weer terug. Komt de cliënt te vroeg, dan moet hij of zij buiten wachten. De artsen proberen precies op tijd te werken. Ook bloedprikken en röntgenfoto’s maken is alleen nog maar op afspraak, dus de inloop is verleden tijd.

Online

In de loop van de weken is men echter ook steeds meer online gaan werken. “Voor herhaalrecepten, een vraag stellen, gegevens inzien, maar ook zelf om overleg te plegen met collega’s of medegebruikers van het pand. We merken ook dat veel mensen nog niet binnen durven te komen en daar is beeldbellen eveneens een ideaal middel voor. Of er wordt een foto opgestuurd voor diagnostiek; in sommige gevallen is ‘zien’ beter dan ’van horen zeggen’ voor een arts. Digitaal en videobellen wordt steeds meer gebruikt en zelf denken we dat die trend zich zal voortzetten; ook na de coronacrisis. Maar ook verwachten we daarna een grote drukte van mensen die even hebben gewacht en dan wel durven te komen. We leren van deze periode erg veel. Er moet anders worden gewerkt, soms moet iemand op een andere plek ingezet worden of thuis werken, maar je merkt ook dat teamverband weer wordt gewaardeerd en men blij is met z’n baan.”

Medicijnen

De periode van medicijnen ‘hamsteren’ lijkt achter de rug. Wel merkt de apotheker dat er minder bezoek bij de huisarts is en er minder eerste voorschriften binnen komen. Wat de apotheker nog wel graag kwijt wil: “Er hangt hier een retourbox waar iedereen zijn oude medicijnen in kan doen. Gebruik die box, zodat er geen schade aan het milieu optreedt. Want er zijn nog steeds mensen die medicijnen bij het gewone afval stoppen of – erger nog – door het toilet spoelen!” Loop even langs of bewaar de oude medicijnen nog even thuis tot de maatregelen rond het coronavirus voorbij zijn en stop ze in de retourbox; daar is iedereen mee gebaat!”