zaterdag 23 januari 2021 | week 03
Home » Algemeen » Duurzaamste weg van Nederland voltooid
De zonnepanelen in het geluidsscherm bij Delfgaauw wekken voldoende energie op om 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg van stroom te voorzien.

Duurzaamste weg van Nederland voltooid

N470 de eerste weg met een gesloten energiesysteem

Duurzaamste weg van Nederland voltooid

Lansingerland – Met de ingebruikname van het eigen elektriciteitsnetwerk werd op donderdag 26 november de duurzaamste weg van Nederland voltooid. De N470 tussen Delft en Zoetermeer en deels door Lansingerland is de eerste weg met een gesloten energiesysteem, waarbij duurzame energie lokaal wordt opgewekt, opgeslagen en gebruikt. De zonnepanelen in het geluidsscherm bij Delfgaauw wekken voldoende energie op om 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg van stroom te voorzien.

Trees Borkus-Henskens

Een grote batterij zorgt ervoor dat de stroom die overdag wordt opgewekt, ’s avonds gebruikt kan worden. Dit ‘DC-grid’ is een van 16 innovaties die de N470 over de volledige lengte van 17 kilometer CO2-negatief maken. De provincie Zuid-Holland wil in deze weg een nieuwe aanpak en nieuwe technieken en materialen uitproberen om uiteindelijk in alle wegen in de provincie toe te passen.

Enkele cijfers

De werkzaamheden aan de N470 hebben 1.586 ton CO2 uitgestoten, terwijl tijdens het groot onderhoud en de levensduur van de weg maar liefst 5.067 ton CO2 bespaard en gecompenseerd werd met maatregelen in en rond de weg, zoals asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt of dat versterkt is met houtvezel, slimme verkeerslichten, geluidsisolatie van olifantsgras, duurzame bermen, dimbare LED-verlichting en verkeersborden uit natuurvezel. Naast CO2-besparing was een belangrijke voorwaarde dat de innovaties ook in andere wegen kunnen worden toegepast. Tijdens de ’officiële (digitale) opening kregen de genodigden inzicht in de manieren waarop de N470 duurzaam en innovatief is vernieuwd, maar ook hoe Zuid-Holland erin is geslaagd om deze CO2-negatieve weg te realiseren.

Ambities

Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland ziet in het project twee ambities gerealiseerd: “We willen de best bereikbare provincie van Nederland zijn en we willen onze infrastructuur CO2-neutraal beheren en onderhouden. Op beide vlakken hebben we bij de vernieuwing van de N470 grote stappen gemaakt.” Het project werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met bouwbedrijf Boskalis Nederland, advies- en ingenieursbureau TAUW en Dynniq die het DC-Grid heeft ontworpen en gebouwd.
“De N470 is de eerste weg met een eigen zelfvoorzienend energiesysteem. De zonnepanelen wekken gelijkstroom op die direct opgeslagen wordt in de naastgelegen ‘groene batterij’. Langs 5 kilometer van de weg werken alle verkeerslichten en lichtmasten op dit netwerk. De afstanden zijn klein, zodat geen elektriciteit verloren gaat bij transport door hoogspanningskabels en omzetting naar wisselstroom. Dat voorkomt energieverlies en CO2-uitstoot. Doordat de energie lokaal opgewekt, opgeslagen én gebruikt wordt, is het elektriciteitsnetwerk van de weg nagenoeg zelfvoorzienend, waardoor het stroomnet niet onnodig wordt belast. De wegverlichting zelf is vervangen door energiezuinige LED-armaturen die ook nog eens kunnen dimmen als het ’s nachts rustig op de weg is,” weet Martin de Haan, projectleider van de provincie.

Zichtbaar en onzichtbaar

“In vrijwel alle onderdelen van de weg hebben we duurzame innovaties toegepast. Zichtbaar én onzichtbaar voor de weggebruiker,” aldus David Vermeire, directeur bij Boskalis Nederland. Op de weg ligt een asfaltsoort die het brandstofgebruik van auto’s vermindert. Doordat het oppervlakte extra glad en vlak is, hebben autobanden minder wrijving.
Ook worden er vijf innovatieve asfaltmengsel getest, zoals asfalt versterkt met houtvezel dat een eerste stap is naar fossielvrij asfalt, of asfalt met hoge percentages gerecycled materiaal. Slimme verkeerslichten houden zelf het verkeer in de gaten en passen zich aan op de drukte. Het verkeer hoeft minder vaak te stoppen en op te trekken, wat volgens Boskalis files en uitstoot zal schelen. Naast CO2-besparing is er in de N470 ook plek voor het verbeteren van de biodiversiteit langs de weg met de aanleg van duurzame bermen vol inheemse bloemen en verminderen van geluids- en lichthinder voor omwonenden en dieren langs de weg. Panelen van plantenresten dempen het geluid uit tunnels. Verkeersborden en hectometerpaaltjes zijn gemaakt van natuurvezel of hergebruikt. De komende jaren zullen nog meer duurzame innovaties aan de weg toegevoegd worden via een innovatiewedstrijd. De winnaars van de eerste editie worden komend voorjaar toegepast: een geluidsscherm op basis van snelgroeiend, duurzaam hennephoutvezel en een veilige middenbarrier van gerecycled beton.
Het ontwerp, de samenwerkingen en de aanleg van de weg waren voor alle partijen een leerproces. Aanleiding voor dit project is de doelstelling van de provincie om in 2025 de CO2 footprint van het beheer en onderhoud van haar wegen te halveren ten opzichte van het niveau in 2015, op weg naar CO2 neutraliteit in 2050. Deze doelstelling krijgt concreet vorm in het onderhoud aan de N211 en de N470. Die wegen worden een praktijkproeftuin voor innovatie en samenwerking. Succesvolle innovaties worden opgeschaald naar andere wegen.