dinsdag 20 oktober 2020 | week 43
Home » Algemeen » De Poolster hield de deuren even gesloten
Woensdag hadden alle leerkrachten de tijd om alles voor te bereiden en de benodigde materialen te verzamelen zodat vanaf donderdag de onlinelessen konden beginnen.

De Poolster hield de deuren even gesloten

De Poolster hield de deuren even gesloten

Berkel en Rodenrijs – Het was een moeilijke beslissing met veel haken, ogen en consequenties, maar de directie van Basisschool De Poolster en het bestuur van de Laurentius Stichting van r.k. basisschool De Poolster in Berkel en Rodenrijs konden niet anders. Vorige week gingen de deuren dicht, omdat inmiddels zes medewerkers positief waren getest op het coronavirus en ook enkele ouders het virus onder de leden hadden.

Trees Borkus-Henskens

“We waren net weer lekker begonnen,” kijkt groepsleerkracht van kleutergroep D Nicole terug op de start van het nieuwe schooljaar. “Maar na een week of vier werd al de eerste positieve coronatest gemeld. In de dagen en weken die volgden werd er veel getest en inmiddels zitten sinds vorige week maandag zes collega’s thuis. Eerst ging groep 7 en 8 over op online lessen vanuit huis. In deze groepen waren meerdere leerkrachten en ouders besmet met het coronavirus. Tevens waren er meerdere kinderen met klachten. Toen dinsdag bekend werd dat een zesde collega positief getest bleek konden we niet anders; de hele school werd gesloten. Woensdag hadden alle leerkrachten de tijd om alles voor te bereiden en de benodigde materialen te verzamelen, zodat vanaf donderdag de onlinelessen konden beginnen.”

Volgens rooster

De lessen verliepen allemaal volgens het gebruikelijke schoolrooster. De meeste vakken werden gewoon gegeven, behalve in de groepen 3 en 4.
Yannick, de leerkracht van groep 4A, legt uit: “De lessen waren van half negen tot drie uur, net als op een gewone schooldag. Dat gebeurde via Microsoft Teams. De leraar geeft de les, waarna de kinderen vragen kunnen stellen en vervolgens aan het werk gaan. Je blijft de hele periode bij de laptop, de tablet of de telefoon. Voor de leerlingen was ook nog wel wat hulp van de ouders nodig en voor de kleuters werden filmpjes opgenomen van de dagopening en een kringactiviteit. Verder kwam er een rooster met suggesties voor andere activiteiten. Alles verliep volgens planning voor meer dan vierhonderd kinderen. Een hele operatie – met name de voorbereiding – maar we waren al wat gewend van de vorige periode eerder dit jaar.” Gedurende de week werden veel filmpjes en foto’s op Social Schools gezet van kleuters die thuis aan de slag gingen.
Als er geen positief geteste leerkrachten meer bij komen zou – zo is het advies – de school in elk geval deze week tot en met dinsdag gesloten blijven, waarna woensdag de deuren weer open kunnen.

Leuk en niet leuk

Guus (10) uit groep 7 vindt het wel fijn om thuis te zijn, maar “Eigenlijk vind ik het op school ook wel leuk. Alle kinderen uit de klas zitten ook thuis en die zie je dus niet. Je kunt niet spelen met vriendjes en dat is toch wel minder leuk. Ook het stellen van vragen vind ik nu lastiger.” Wat hij zowel thuis als op school het leukste vak vindt? Daar hoeft Guus niet zo lang over na te denken: “Rekenen!” klinkt het beslist. Zusje Juliët (7) uit groep 4 vindt het niet leuk om geen vriendjes en vriendinnetjes te zien. “Maar het is wel leuk pappa en mamma meer te zien.” Spelling is bij haar favoriet.
Hopelijk nog even en dan mogen ze weer hun dagelijkse ritme opnemen van het naar school gaan en weer thuis komen. Ook de leerkrachten zelf kijken daar naar uit. “We willen graag weer open. Wel is overwogen om ook die drie laatste dagen voor de herfstvakantie nog gesloten te blijven, maar dat vormt niet alleen een extra belasting voor de ouders, maar brengt ook de regelmaat en het zien van vriendjes en vriendinnetjes niet terug. Dus als de deur op een verantwoorde wijze open kan dan gaat hij open!