woensdag 8 april 2020 | week 15
Home » Algemeen » Het onderwijs heeft zij-instromers nodig!
Andreas Huurman in een klaslokaal van de PJF: “Leerlingen identificeren zich met bekende personen en ontdekken wie en wat ze willen worden.”

Het onderwijs heeft zij-instromers nodig!

Het onderwijs heeft zij-instromers nodig!

Lansingerland – Er is een lerarentekort in het onderwijs. In het basisonderwijs zijn het vooral (parttime) werkende vrouwen en de technische leerwegen van het voortgezet onderwijs willen graag meer docenten die het hybride leren (theorie op school en de praktijklessen met een bedrijf) vorm kunnen geven. We spraken met Andreas Huurman die de garage voor de basisschool inruilde en met Meindert Koote die eindelijk zijn technische inzichten en vaardigheden op vmbo-leerlingen kan overdragen.

Door Freek J. Zijlstra

Andreas: “Ik wil toekomstgericht onderwijs geven”

Berkelaar Andreas Huurman (44) wist op het voortgezet onderwijs dat hij geschiedenis wilde studeren. “De schoolleiding zei echter dat je daar niets mee kunt en adviseerde – volgens de slogan ’Kies exact!’ – om wiskunde A, biologie, natuurkunde en scheikunde te nemen. Ik ging op snuffelstage in een museum, vond het fantastisch, maar kon nog geen keus maken.”
Hij besloot samen met zijn vriendin (en huidige vrouw) aan de Bijbelschool in Leuven een vormingsjaar godsdienstwetenschappen te doen. Daarna koos hij voor industrieel management, maar ging door gebrek aan wiskunde B onderuit. Zo kwam hij aanvankelijk voor een paar maanden achter de ‘after-salesbalie’ bij een autogarage terecht, bleef tien jaar in dienst en verkaste nog voor vier jaar naar een andere garage in Bergschenhoek.
“Ik ben van jongs af aan een fanatiek verzamelaar van voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog. Ik stelde regelmatig materialen ten toon en hield gastlessen op scholen. Zo kwam ik op een dag bij de Prins Johan Friso (PJF) basisschool terecht. ‘Waarom werk jij niet in het onderwijs, maar bij een garage?’ vroegen ze aan me. Toen besloot ik om alsnog de stap te maken.”
Via een recruitmentbureau, veel brieven schrijven en vasthoudendheid kwam Andreas in een werken-leren traject bij een basisschool in Capelle aan den IJssel. “Vier dagen werken, één dag per week naar de Pabo. Met mijn diploma op zak werkte ik daar nog zes jaar en maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar de PJF, de school die jaren geleden wel een leraar in mij zag.”
“De overstap vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs doet bijna niemand, omdat de financiële stap tijdelijk te onzeker is,” zegt Andreas. “De plek op de opleidingsschool gaf een boost in de goede richting. Ik werk met plezier in groepen 6, 7 en 8 om leerlingen voor te bereiden op de middelbare school. Ik vind het belangrijk naar de mogelijkheden van een kind te kijken en niet alleen op cijfers gericht te zijn. Ik noem ook dat ‘toekomstgericht onderwijs’ en zo draag ik bij aan de ontwikkeling van leerlingen. Als ík indertijd mijn hart had gevolgd, was ik misschien al op mijn 22e geschiedenisles gaan geven. Ik vind het fijn op school; zeker als we met elkaar weten welke kant we op willen. De schoolleiding geeft ons het vertrouwen om zelfstandig ons werk te doen. De overheid hevelt helaas van alles op het onderwijsbord. Dát zorgt voor toenemende werkdruk. Bestuurders zouden dáár tegen in opstand moeten komen.”

Meindert: “Ik ben van het dóen!”

Een andere Berkelaar is Meindert Koote (43). “Ik wist niet wat ik wilde worden, dus ging ik na de mavo, net zoals mijn broer, naar de mts-elektrotechniek. Daarna ben ik naar de hts gegaan, waar ik verder in de elektrotechniek ben opgeleid. Door mijn hts-diploma mag ik les geven en kan ik tegelijk mijn lesbevoegdheid halen.” Meindert werkte eerst vier jaar bij Siemens als commercieel buitendienst medewerker. In 2005 maakte hij de overstap naar familiebedrijf Van den Berg hijs- en heftechniek. Tot aan de zomer van 2019 was hij als buitendienst medewerker actief in regio Rijnmond.

Meindert Koote in het technieklokaal van Melanchthon Berkroden: “In het onderwijs sta je altijd ‘aan’.”

“Ik had nog altijd de droom docent te worden en ging in januari toch maar eens een dagje meelopen bij een goede bekende om te ontdekken of het een droom was die werkelijkheid kon worden of dat het een illusie was. Een week later stond een ‘Meet & Match’ advertentie van Melanchthon in De Heraut, waarin zij-instromers gevraagd werden. Ik was eigenlijk al tot de slotsom gekomen dat ik niet méér van hetzelfde bij een ander bedrijf wilde doen.”
Na een succesvolle match is Meindert in september 2019 bij Melanchthon Berkroden begonnen. Daar heeft hij in praktische zin z’n draai gevonden. Hij heeft de afgelopen maanden een portfolio gemaakt en dat is vanaf februari de basis voor verdere (didactische) scholing in de komende twee jaar. Intussen geeft hij met graagte (en waardering van de schoolomgeving) les. “Ik geef de praktijkvakken techniek, 3D-tekenen, website ontwikkelen, film & video en robotica. Mijn motivatie is dat ik iets wil toevoegen aan het leerproces en de leerlingen elke dag een stukje beter wil maken. ‘Elke leerling is ongelijk’ en zo worden ze op school ook behandeld. Bij sommigen is het al een hele prestatie een werktekening te begrijpen en daarmee een voorwerp te gaan maken: opmeten, zagen en in elkaar zetten. Bij anderen, die dat makkelijker kunnen, leg je de lat hoger voor een perfecter resultaat. Zo levert iedereen een prestatie naar de eigen mogelijkheden.”
Het enthousiasme van Meindert is aanstekelijk. “Ik ben van het dóen, van de praktijk. Ik ga ze nu bij 3D-tekenen een dobbelsteen laten tekenen en die gaan we dan uiteraard 3D-printen!”
Er zijn altijd vacatures bij het voortgezet onderwijs. “Ik weet zeker dat je overal welkom bent om mee te komen kijken!”, aldus Meindert.

Check Also

Philip rapt er op los

Bergschenhoek - De 8-jarige Philip Buurman is een liefhebber van rappen. Hij rapt graag mee met bekende rappers zoals Ali B en Snelle. Toen hij de rap van Ali B en Jandino hoorde (1,5 meter) kwam de leerling van CBS de Acker op een idee.

Geef een reactie