donderdag 23 januari 2020 | week 04
Home » fbpost » Jan van Duin waakt vanuit de hoogte over het luchtruim
Jan van Duin waakt vanuit de hoogte over het luchtruim.

Jan van Duin waakt vanuit de hoogte over het luchtruim

Luchtverkeersleider van Rotterdam The Hague Airport

Jan van Duin waakt vanuit de hoogte over het luchtruim

Bergschenhoek – Sinds 1996 is Jan van Duin actief op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Eerst als assistent en daarna als luchtverkeersleider. Toevallig en in de buurt. De 52-jarige Hoeksenaar heeft het er goed naar z’n zin en vertelt graag over zijn werk en de manier waarop hij na beroepsmatig bij de luchtmacht gewerkt te hebben aan de slag kon op de Rotterdamse luchthaven. Een bezoekje aan de luchthaven waar het ook tijdens de kerstvakantie weer lekker levendig is.

Trees Borkus-Henskens

Na als beroeps op luchtmachtbasis Twenthe en Garderen gewerkt te hebben als assistent luchtverkeersbeveiliger solliciteerde Jan op die functie in Rotterdam. Na twee jaar kwam er een vacature voor verkeersleider in beeld waar hij op reageerde. “Mijn vooropleiding was eigenlijk onvoldoende maar eenmaal binnen bij het bedrijf golden deze eisen niet meer. Ik kwam door de selectie en dus kon ik de opleiding voor verkeersleider gaan volgen; dat was in 1998/1999. Ik ben er bijna drie jaar mee bezig geweest.”

Vliegverkeer

Luchtverkeersleiding Nederland – LVNL – regelt de luchtverkeersleiding binnen het Nederlandse burgerluchtruim en alles wat daarbij komt kijken. Bijvoorbeeld het vernieuwen en beheren van technische systemen, het verstrekken van luchtvaartinlichtingen, het verzorgen van opleidingen voor luchtverkeersleiding en het verzorgen van luchtvaartkaarten en -publicaties.
“Ik ben dus niet in dienst van de luchthaven, maar daar werken we uiteraard wel heel nauw mee samen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Havendienst op de luchthaven die er wel in dienst is.” Een team van dertig medewerkers (tien assistenten en twintig verkeersleiders) werkt in de toren en op de radar in wisseldiensten voor de veiligheid van het vliegverkeer in zowel de lucht als op de grond. “We zijn 24 uur zowel open als beschikbaar. Tussen 07.00 en 23.00 uur voor alle toestellen die aan de regels voldoen en ’s nachts voor de traumaheli, zakenvluchten, politie, transplantaties of in noodgevallen als elders niet geland kan worden. Iedereen moet zich vooraf aanmelden. In een straal van 15 kilometer moet iedereen toestemming van de toren hebben om door dit gebied te mogen vliegen, te landen of op te stijgen. Iedereen die aan de regels voldoet kan gebruik maken van de baan, maar toestellen die te veel herrie maken zijn niet welkom!”

Bezetting

Overdag is de toren altijd bezet door een verkeersleider en een assistent en bovendien is er altijd contact met een radarverkeersleider op Schiphol. De helft van zijn tijd zit Jan op Schiphol als radarverkeersleider en dan specifiek gericht op RTHA. “We werken heel nauw samen om alles boven in veilige banen te leiden. Veilig en efficiënt binnen de geldende luchtregels en de milieuregelgeving. Inmiddels is het vliegtuig het veiligste transportmiddel geworden.”
Geen twee dagen zijn hetzelfde in het werk van Jan. “Het is leuk werk en ik ga er nooit met tegenzin heen. Soms is het heel druk, dan weer wat rustiger. Je hebt altijd te maken met wisselende weersomstandigheden en er is continu een mix van commerciële – plezier- en lesvluchten; allemaal door elkaar vanaf één baan met jaarlijks ruim twee miljoen blije mensen.”

Toeval

Toen Jan in 1986 in dienst moest was de vraag waar. Hij koos voor de luchtmacht en volgde de opleiding in Nijmegen. Vervolgens kreeg hij een boekje uitgereikt waarin allerlei functies stonden. “Ik koos voor luchtverkeersbeveiliger, want dat leek me wel wat. Na in Gilze-Rijen mijn diploma gehaald te hebben ging ik in Soesterberg aan de slag als hulp luchtverkeersbeveiliger. Het werd een leuke tijd die ik als beroeps voortzette. Het is dus nooit een droom geweest, maar mijn loopbaan is toevallig zo verlopen. Ik heb het nog steeds heel erg naar m’n zin. Mijn generatie mag nog met 55 jaar stoppen in dit vak, maar het is ook mogelijk langer door te werken. Je wordt elk jaar gekeurd – zowel op theorie als in de praktijk – en als alles gaat zoals nu ga ik nog wel even door. Het is nog steeds genieten in een schitterend beroep.”

Check Also

Zonnedakproject feestelijk geopend

Bleiswijk - Nieuwe Lansinger Stroom en Personal Vision beleefden zaterdag 18 januari een bijzonder en zonnig moment met de feestelijke opening van fase 1 van het zonnedakproject. De officiële opening van Zonnedak Persoon werd verricht door voorzitter van Nieuwe Lansinger Stroom Menno van der Woude samen met Roy Persoon van Personal Vision en wethouder Albert Abee van Lansingerland.

Geef een reactie