zondag 20 oktober 2019 | week 42
Home » Nieuws » De Noordkaap lonkte
Met z’n vieren op de Noordkaap.

De Noordkaap lonkte

Vakantieverhaal

Op de motor en gaan!

Lansingerland – Ze kennen elkaar al jaren en hebben menig tocht gemaakt. Want Wim Struyk (69) en Kees de Jong (66) zijn niet alleen verzot op hun Yamaha, maar ze zijn ook zwagers. Samen met vriend en uiteraard Yamaharijder Leo van den Berg (64) werd het plan opgevat dit jaar de tocht te rijden naar de Noordkaap. Een afstand van 7250 kilometer waarvoor in februari de voorbereidingen al van start gingen.

Trees Borkus-Henskens

“We wilden geen groepsreis en daarom schakelden we een bureau in dat ook individuele reizen kan regelen. Dat is ons prima bevallen; de route, hotels voor onderweg geregeld, de overtocht per boot, de interessante zaken die we onderweg konden bezoeken; alles was tot in de puntjes verzorgd. Op 4 juli stapten we op de motor in Bleiswijk, waar zich inmiddels ook een vierde rijder -Hans van der Ham- had bijgevoegd. Om de schitterende tocht te maken die we niet snel zullen vergeten. Op 20 juli waren we weer terug; met onvergetelijke indrukken, foto’s en films.”

Cross

Zowel Kees als Wim zetten hun eerste stappen met hun liefde voor de motor op de cross bij MCC Bleiswijk. Inmiddels behoort het crossen voor beiden tot het verleden, maar wel werd nog jaren de enduro -een één- of tweedaagse ergens in Nederland- verreden. “Een rit naar de Noordkaap stond al een tijdje op ons verlanglijstje. Toen Kees stopte met werken wisten we: nu is de gelegenheid en zijn we nog fit genoeg om die lange tocht te maken.” Leo, al jaren een motorvriend van Kees waarmee onder andere Grand Prix’s werden bezocht en ook andere trips werden gemaakt, haakte eveneens aan toen hij van de Noordkaapplannen hoorde.

De reis

De eerste dag van de grote reis ging het richting Kiel waar de mannen op de boot stapten naar Göteborg. Een overtocht van bijna twintig uur die de reizigers in Zweden weer aan land bracht. Daar begon de eerste dag met een fikse rit die hen leidde via Lapland en Finland naar Noorwegen. Door een schitterende natuur. “Er is geen mooier land dan Noorwegen,” hebben ze tijdens hun reis ervaren. Langs de Oostkant reisden ze omhoog. Elk uur stopten ze en soms vaker. “Je zag steeds weer iets nieuws, iets moois en dat wilden we vastleggen. Elke keer dachten we ‘mooier als dit wordt het niet’, maar dat bleven we zeggen. De weg was goed, we reden gemiddeld 80 km (als je er 30 km te hard rijdt ben je meteen je rijbewijs kwijt!) en we zagen veel campers en caravans onderweg. Iedereen rijdt er relaxed en geniet van de omgeving. De temperatuur lag er tussen de 10 en 17 graden, we hebben tijdens de hele reis slechts een uurtje regen gehad en de motoren deden het prima. Leo reed onderweg een schroef in zijn band, maar omdat die schuin zat hebben we hem lekker laten zitten tot we weer thuis waren. We hadden wel reparatiespullen bij ons, maar toch leek het beter dat ding er niet uit te halen en achteraf gezien was dat de juiste keuze.” Ze ontdekten plaatsen als Trondheim, Fauske, Alta en nog veel meer moois. Prachtige houten kerkjes, een mijnwerkersdorpje, groepjes elanden; alles werd vastgelegd om later nog eens in alle rust te kunnen bekijken. Op 30 km van de Noordkaap sliepen zij op 9 juli in Honningsvag om 10 juli hun doel te bereiken en ontroerd te raken op de Noordkaap. Bij de Noordkaap aangekomen was het helder weer. “Dus ook daar hadden we geluk, want als het mistig is zie je niet veel.”

Terugreis

De terugreis voerde de mannen langs de westkust over de Route 17. “Via Trollstigen rijdend door de eeuwige sneeuw op 1434 m hoogte; bizar. Langs de fjorden met onder andere het bekende Geirangerfjord, tal van eilandjes en ponten, hele leuke steden en dorpjes. Met 580 km was de langste dag, met 230 op de teller de kortste. Maar elke afstand was een feest om te rijden, al vonden we (achteraf gezien) Finland wel wat ‘saai’. Lachend: “We wisten van tevoren dat een drankje op een terrasje onderweg flink wat zou gaan kosten, maar de meeste avonden hebben we onze vakantiedag toch afgesloten met een biertje; ook al moesten we daar elf euro voor neertellen!”
Na een indrukwekkende tocht stapten de vier in Oslo weer op de boot, werden de motoren goed vergrendeld klaargezet voor de lange vaartocht en konden ze 20 juli weer de laatste rit richting huis aanvaarden.

Volgende?

Wim gaat al 25 jaar elk jaar op motorvakantie. Volgend jaar weer en dan weer met elkaar? Dat weten ze nog niet; eerst deze bijzondere en lang gekoesterde droomvakantie maar eens verwerken.

Check Also

Kerkveiling brengt bijna € 24.000 op

Berkel en Rodenrijs - Een afgeladen Willem Huygensz. was zondag 13 oktober in afwachting van wat de Kerkveiling, met als doel het in stand houden van de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk, deze keer in petto had. Dat was weer heel veel. De veiligmeesters kregen binnen enkele uren zo'n 155 kavels onder de hamer en dat ging ze goed af. Het uiteindelijke resultaat was bijna € 24.000.