zondag 15 september 2019 | week 37
Home » fbpost » ‘Fietsvisie 2040’ overhandigd aan wethouder Simon Fortuyn

‘Fietsvisie 2040’ overhandigd aan wethouder Simon Fortuyn

Droom Fietsersbond: héél Nederland fietst

‘Fietsvisie 2040’ overhandigd aan wethouder Simon Fortuyn

Berkel en Rodenrijs – Was de Fietsersbond Nederland voorheen gefocust op voornamelijk infrastructuur, in haar recent verschenen rapport ‘Fietsvisie 2040’ ziet ze de fiets niet meer uitsluitend als doel, maar ook als middel om Nederland leefbaar en gezond te houden. Woensdag 3 juli overhandigde Jan Ceasar, secretaris van de Fietsersbond, afdeling Lansingerland, samen met Willem Bakker (in Bleiswijk actief voor de bond, red.), de toekomstplannen aan wethouder Simon Fortuyn.

John Hofman

“Onze wens is te groeien naar een vereniging die diverser is. We willen er zijn voor alle soorten fietsers”, schrijft directeur Saskia Kluit in haar voorwoord in ‘Fietsvisie 2040’. Met alle soorten wordt bedoeld: racefietsers, e-bikers, speedpedelecrijders, bakfietsers, driewielrijders en ligfietsers. Ook de afdeling Lansingerland zet zich meer en meer in voor de fietser, dus maak je een afspraak met de wethouder die de infrastructuur in zijn portefeuille heeft. Fortuyn heeft altijd een luisterend oor voor goed onderbouwde plannen.
“We zijn inmiddels al druk bezig met de het realiseren van snelfietsroutes”, aldus de wethouder. “Binnen de dorpskernen heb je echter met ruimte te maken en het is dan worstelen met het vermengen van het diverse verkeer.”.

Netwerken

Jan Ceasar gaf desgevraagd een korte toelichting op het rapport ‘Fietsvisie 2040’.
“Er zijn drie fietsroutenetwerken waarmee conflicten binnen de fietsfamilie tot het verleden zullen gaan behoren:
– een 8-80 netwerk voor langzaam rijdende en kwetsbare fietsers,
– een hoofdnet dat geschikt is voor alle fietsers, dat piekdrukte aan kan en minimaal voldoet aan alle CROW-eisen,
– een nieuw netwerk in stedelijke gebieden, geschikt voor snelle en zware fietsen.
Binnen de bebouwde kom is rond 2040 de maximum snelheid voor voertuigen 30 km/u en daar buiten maximaal 60 km/u op niet-snelwegen. Motorvoertuigen zijn dan uitgerust met een intelligente snelheidsassistent, waardoor te hard rijden niet meer mogelijk is. Door deze maatregelen is het aantal gewonde fietsers in 2040 gehalveerd, terwijl er geen fietser meer overlijdt door een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig. 75% van de Nederlanders haalt de dagelijkse beweegnorm en voelt zich fitter en gelukkiger, aldus de ‘dromen voor 2040’ van de Fietsersbond. Of dit allemaal haalbaar is zal moeten blijken, maar dromen zijn niet altijd bedrog. “We zetten ons in ieder geval 100% in voor een zowel schoner als veiliger Lansingerland, om maar even dichtbij huis te blijven”, aldus Ceasar. Hoewel hij vindt dat het rapport Fietsvisie 2040 wel iets teveel naar de grote steden toe geschreven is, kan Lansingerland er ook z’n voordeel mee doen en plannen onder de loep nemen.”
Wethouder Fortuyn: “Interessante toekomstplannen, maar ze vragen wel om (her-)inrichting van straten en doorgaande wegen plus handhaving. Dat is uiteraard een opgave. Nog steeds ben ik er voorstander van om de auto zoveel mogelijk te laten staan en de fiets te pakken. Als gemeente hebben we uiteraard ook te maken met de verschillende soorten fietsen. Er zijn helaas te veel fietsongelukken waarbij hersenletsel het gevolg is. Ik ben dan ook voorstander van het dragen van een helm op de fiets. Op skipistes draagt tegenwoordig iedereen een helm, dus waarom niet op de fiets? Wat betreft het rapport van de Fietsersbond, daar kan ik wel in mee gaan, maar de plannen uitvoeren is wat anders. Als gemeente willen we uiteraard zo veel mogelijk mikken op fietsveiligheid.”

Veiligheid rond scholen

De wethouder wil ook, dat het rondom scholen veiliger wordt. “Maar daar is de gemeente niet alleen verantwoordelijk voor! Als je ziet wat voor chaos het regelmatig is als ouders hun kinderen met de auto bij school afzetten en er vaak onveilige situaties ontstaan, dan hou je je hart vast. Iedereen heeft haast en wil weer zo snel mogelijk weg. Men wil dat de gemeente ‘er wat aan doet’, maar ik ga dat niet oplossen. Waarom brengen ouders hun kind(eren) niet per fiets naar school? Ken je die leuzen van ‘Loesje’? Bij één daarvan staat zoiets als: ‘Kijk eens goed naar je kind. Tjonge, het heeft voetjes!’. Met andere woorden: elk kind dat naar de basisschool gaat kan lopen. Het halen en brengen is de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de gemeente.”
De wethouder heeft nog een idee: “Misschien moeten we een ludieke folder maken om het eens goed onder de aandacht te brengen.” Hoe het ook zij, het rapport ‘Fietsvisie 2040’ bevat goede plannen en ook de gemeente Lansingerland zal zich hierin gaan verdiepen.
Het was prachtig weer, dus vond de overhandiging van het rapport buiten plaats, met op de achtergrond de drukke Boterdorpseweg.

Check Also

Besluiten b. en w. tijdens zomerreces

Lansingerland - Het college van b. en w. verbetert de verkeersveiligheid van de Zuidersingel en onderzoekt een nieuwe verbinding voor (vracht)verkeer tussen de Molenweg en bedrijventerrein Oudeland. Op advies van de GGD heeft het college per direct een exploitatieverbod voor Kinderdagverblijf Pimmie afgegeven. Het college ziet de grote impact van de standplaatsloting op ondernemers in Berkel Centrum, neemt signalen buitengewoon serieus en verkent met urgentie welke mogelijkheden er zijn.

Geef een reactie