donderdag 22 augustus 2019 | week 34
Home » Nieuws » Knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer officieel in gebruik genomen

Knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer officieel in gebruik genomen

Knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer officieel in gebruik genomen

Lansingerland – Vrijdagmiddag 17 mei heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met de burgemeesters Pieter van de Stadt en Charlie Aptroot station Lansingerland-Zoetermeer op feestelijke wijze geopend. Ze onthulden staand op een hoogwerker een spandoek met de tekst ‘Station Lansingerland Zoetermeer groeit & verbindt’.

Freek J. Zijlstra

Dit station over de A12 is een uniek transferpunt voor bij elkaar komende middelen van vervoer: de NS Sprinter (Den Haag – Utrecht), RandstadRail tram 4 van HTM, regionale buslijnen 170, 173, 176, 177 en 380/381 (aan de noord- en/of zuidzijde van het station), de auto en de fiets. Er zijn 750 gratis parkeerplaatsen en 800 fietsnietjes, waaraan nog 200 overdekte fietsplaatsen worden toegevoegd. Vanuit Berkel en Rodenrijs is het station aan de zuidzijde met de auto bereikbaar via de Lansinghageweg en vanuit Bleiswijk via de Laan van Mathenesse.
Sinds de ingebruikname van het NS-station begin december 2018 ligt het aantal in- en uitstappers nu al rond de 1.000 per dag. Het station is op de groei gebouwd: het doortrekken van de RandstadRail door Lansingerland en aansluiting op het metronet van de RET is mogelijk. Ook is er rekening gehouden met verdubbeling van het aantal sporen en verbreding van de A12. Verdubbeling van het aantal plaatsen voor fietsen staat al in de planning.

Gemaakt op de groei

Burgemeester Pieter van de Stadt: “Dit station ligt wel mooi op het grondgebied van Lansingerland! De complimenten aan de architecten en bouwers die zo’n prachtig resultaat hebben neergezet. Wij hebben een hoge verwachting van dit station voor de toekomstige ontwikkeling van dit gebied. Het zijn beide groeigemeentes die naar verwachting naar 150.000 en 75.000 inwoners zullen gaan. Bereikbaarheid staat daarbij voorop, voor de inwoners en de glastuinbouw.”
Burgemeester Charlie Aptroot van Zoetermeer droeg de eindverantwoordelijkheid voor het project: “We dachten, wij doen het project wel, dan blijven we binnen de tijd en het beschikbare budget. Wij maken het met elkaar nu mogelijk dat inwoners binnen de regio mobiel blijven. De opening van het station is voor ons geen eindstation, maar een tussenstop. Wij voorzien de doortrekking van RandstadRail naar het Rotterdamse netwerk. Dat is maar 8 km en zal ongeveer € 200 miljoen kosten; dat is nog niet de helft van het jaaroverschot van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat!”
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven pareerde die suggestie met de mededeling dat dit overschot het gevolg is van projecten die nog lopende zijn. “Dit station is een kunstobject, een pareltje boven de snelweg. Er werd aan gewerkt terwijl de snelweg en het spoor in gebruik waren. Voor uitbreiding moeten we eerst kijken wat de behoefte is en waar de vervoersbewegingen zijn. Voor nu is het een station dat verbindt en verleidt om de auto te laten staan, of met de fiets te komen en de reis met de trein of RandstadRail te vervolgen.”

Uniek concept

Het station met complete infrastructuur en aanpassingen aan de omgeving is tussen augustus 2016 en mei 2019 gerealiseerd. Het ontwerp is van Beate Vlaanderen in samenwerking met Jeroen van Schooten. De uitvoering lag bij Raymond de Rijk van aannemingsmaatschappij Vobi en de projectleider was Dennis Dierikx.
De totale kosten van het station bedragen € 75 miljoen, waarvan de MRDH 66% bijdraagt en gemeenten Lansingerland en Zoetermeer gezamenlijk 20%, en het ministerie van I&W 14%.
Het concept is de creatie van een groene stedelijke ruimte met een parkachtige laan op hoogte. Er zijn veel bomen en struiken op dat dek geplaatst en het hekwerk rondom het viaduct is in beton uitgevoerd in een origineel takkenpatroon. Het uitgestrekte Park & Ride-terrein aan de zuidkant van het station onderstreept dit karakter door het toepassen van bomen, hagen en groene parkeervakken met grasbetonstenen.
De wachtzones zijn hoog, met veel daglicht en zicht op groen. Het houten plafond met verspringende LED-verlichting geeft de wachtzones een warme uitstraling. Royale trappen, een hellingbaan en liften verbinden de verschillende niveaus.
Onontkoombaar zijn de tochtgaten, de geluidshinder door auto- en treinverkeer, waardoor het langdurig (recreatief) verblijven minder aantrekkelijk wordt. Ook omdat restauratieve en sanitaire voorzieningen (nog?) ontbreken.

Check Also

In Lansingerland werden koffie en een fiets geschonken

In Lansingerland werden koffie en een fiets geschonken Lansingerland – Op Wereldvluchtelingendag hield VluchtelingenWerk Lansingerland …

Geef een reactie