dinsdag 2 juni 2020 | week 23
Home » Regio - Lansingerland » 10 redenen om zwemmen als goed voornemen voor 2020 te noteren

10 redenen om zwemmen als goed voornemen voor 2020 te noteren

— Ingezonden mededeling —

Regio – Voor je geboren wordt, ‘zwem’ je natuurlijk al heel wat af. Is het daardoor dat zwemmen zo ontspannend is? Bewezen is dat je je door het water lichter voelt en dat zwemmen je hart rust geeft. Ontspannend zwemmen vermindert stress en depressie. Maar zwemmen doet nog veel meer.

Hieronder 10 redenen waarom je beter kunt gaan zwemmen dan wat dan ook. 

Zwemmen zorgt voor een lage bloeddruk en vermindert het risico op hart- en vaatziekten

Omdat het water in een zwembad meer druk uitvoert dan lucht buiten het water, zorgt dat water ervoor dat het bloed makkelijker terug naar je hart stroomt. Hierdoor hoeft je hart 10 tot 15% minder hard te werken! Zwemmen verlaagt, net als andere vormen van cardiovasculaire inspanning, je bloeddruk en je cholesterolniveau. Drie keer per week een half uur zwemmen en vermindert zo de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. 

Groter zelfvertrouwen en betere stemming

Omdat zwemmen dus een cardiovasculaire training is, verbetert het je stemming en vergroot het je zelfvertrouwen. Dit komt omdat je tijdens het zwemmen meer van het hormoon serotonine produceert. Daarnaast geeft de inspanning van het zwemmen geeft je meer energie dan het je kost. Daardoor heb je vlak na het zwemmen meer dan toen je net vermoeid thuiskwam van je werk. Zo zorgt zwemmen er voor dat het een boost geeft aan je lichamelijk en mentale gezondheid.

Minder snel buiten adem door versterkte capaciteit van je longen

Het warme en vochtige klimaat van een binnenzwembad is goed voor de luchtwegen en beter dan de drogere buitenlucht. Daarnaast is binnen is ook het aantal pollen in de lucht beperkt, waar hooikoorts- en astmapatiënten zo’n last van hebben. Astmapatiënten krijgen dan ook vaak het advies om te zwemmen. 

Maar ook in het algemeen is zwemmen goed. Zwemmen vergroot namelijk je longcapaciteit en verbetert je ademhaling. Als je bijvoorbeeld 1 x per week gaat zwemmen, ga je al snel merken dat je minder snel buiten adem zal zijn als je bijvoorbeeld een trap op loopt met je laptoptas heren.

Goed voor de lijn

Wist je trouwens dat je met zwemmen ongeveer net zoveel calorieën verbrand als met 10 km/per uur hardlopen? Een half uurtje zwemmen en je hebt zo’n 300 kcal verbrand. Met rustige banen trekken verbrand je al zo’n 500 calorieën per uur en als je het tempo even een tandje hoger zet, kom je al gauw op 700 calorieën of meer uit.

Sterkere spieren 

Naast dat zwemmen een vet verbrandende conditietraining is, is het ook een weerstands- of krachttraining. Die weerstand krijg je simpelweg van het water zelf. Water geeft meer weerstand dan lucht. Met zwemmen bouw je dus ook nog eens spiermassa op.

Ook als je reuma hebt of andere spier-gerelateerde klachten, zoals rsi of rugklachten, is zwemmen dé manier om verantwoord te sporten. De spieren worden steviger en je lichaam ontspant zich. Vooral bij reumapatiënten is het belangrijk om te blijven bewegen. Daarnaast verstevigd en ontspant het lichaam zich tijdens het zwemmen. 

Sterkere botten

Van gewicht dragende sporten, zoals bijvoorbeeld hardlopen, is bekend dat ze de botdichtheid vergroten. Dit komt omdat je bij dit deze sporten meer gewicht moeten dragen waardoor je botten sterker worden. Omdat zwemmen een low-impact sport is, werd lang gedacht dat dit voordeel niet voor zwemmers was. Uit recent onderzoek is gebleken dat zwemmers dan wel een lagere botdichtheid hebben dan hardlopers en krachtsporters, maar nog altijd een hogere dichtheid dan niet-sporters. Zwemmen vergroot dus wel degelijk je botdichtheid. 

Minder kans op blessures

Zwemmen is goed voor je spieren, pezen en gewrichten. Dat komt omdat het dus een zogenaamde low-impact sport is. In het water weeg je 90% minder waardoor je je lichaam meer spaart. Dat is tegelijk de reden waarom geblesseerde sporters vaak eerst in het zwembad hun conditie opnieuw moeten opbouwen.

Fullbody work-out

Zwemmen is een combinatie van duursport en training met grote weerstand. Door verschillende slagen af te wisselen, train je je spieren op verschillende manieren. Zo helpt zwemmen je om een uitgebalanceerd lichaam te ontwikkelen en is dus ook een ideale fullbody workout.

Langer jong

Uit onderzoek (Indiana University Center for the Science of Swimming) is gebleken dat mensen die veel zwemmen langer jong blijven. Dat heeft te maken met de prestatie op een aantal lichaamsfuncties zoals bloeddruk, cholesterolniveau, hart- en bloedvaten en cognitieve functies. Zwemmers van vijftig hadden daarbij dezelfde functies als iemand die twintig jaar jonger was. Wie wil dat nou niet. Dus je haren los, dat leuke jurkje aan en die pittige O my bag schoudertas dames. Het kan weer na een tijdje zwemmen!

Social impact

Zwemmen kun je makkelijk inplannen wanneer jij dat wil. Daarnaast is het niet aan weer gebonden. Ook op vakantie kun je eenvoudig je zwemactiviteiten doorzetten of zelfs uitbreiden. Wil je toch niet alleen, spreek dan af met een zwemmaatje en koppel er bijvoorbeeld een uurtje social talk aan vast. Zo is zwemmen ook nog goed voor je contacten.