donderdag 18 oktober 2018 | week 42
Home » Algemeen » Station Lansingerland-Zoetermeer in voorjaar 2019 volledig in gebruik
Regio - Volgens planning wordt het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer vanaf 9 december 2018 in gebruik genomen voor de NS-Sprinters. Voor RandstadRail wordt dit enkele maanden later, naar verwachting in mei 2019. De projectorganisatie wil meer tijd nemen voor het proefrijden met RandstadRail, vanwege aanpassingen aan de spoorbeveiliging. Die extra periode wordt ook benut om alle onderdelen van het viaduct volledig af te bouwen. Dit is de uitkomst van het overleg tussen alle betrokken partijen hierover: gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, Gemeenschappelijke Regeling Bleizo, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail, NS en HTM.

Station Lansingerland-Zoetermeer in voorjaar 2019 volledig in gebruik

Station Lansingerland-Zoetermeer in voorjaar 2019 volledig in gebruik

Regio – Volgens planning wordt het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer vanaf
9 december 2018 in gebruik genomen voor de NS-Sprinters. Voor RandstadRail wordt dit enkele maanden later, naar verwachting in mei 2019. De projectorganisatie wil meer tijd nemen voor het proefrijden met RandstadRail, vanwege aanpassingen aan de spoorbeveiliging. Die extra periode wordt ook benut om alle onderdelen van het viaduct volledig af te bouwen. Dit is de uitkomst van het overleg tussen alle betrokken partijen hierover: gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, Gemeenschappelijke Regeling Bleizo, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail, NS en HTM.

Kort voor de zomer werd duidelijk dat de spoorbeveiliging van RandstadRail tussen de halte Van Tuyllpark in Zoetermeer en het nieuwe station moet worden aangepast. Door nieuwe inzichten na de aanleg van de Verlengde Oosterheemlijn wordt bij het doortrekken van RandstadRaillijn 4 naar het nieuwe station anders niet geheel aan de huidige veiligheidseisen voldaan. Aangezien de veiligheid van hun reizigers voorop staat, gaat HTM – zoals gebruikelijk – de (aangepaste) spoorbeveiliging testen. Omdat dit nu later start, heeft dit gevolgen voor de planning.

Restpunten station

Nu de bouw in Nederland weer op volle toeren draait, heeft het project te maken met schaarste van arbeidskrachten en materialen. Dit speelt bijvoorbeeld bij de productie van de stalen overkapping van de RandstadRailhalte, de vier liften en de betonnen randelementen voor het hekwerk van het viaduct. Deze onderdelen van het station zijn naar verwachting niet in december van dit jaar gereed.
De treinperrons zijn vanaf begin december 2018 open. Het station is voor voetgangers, fietsers en automobilisten te bereiken vanaf de zuidzijde van de A12. Het viaduct over de A12, het busplein en de P&R aan de noordzijde van de A12 blijven (grotendeels) afgesloten tot de volledige ingebruikname van het station.
“Het is jammer voor de reizigers dat we niet in één keer alles kunnen opleveren, maar de vertraging is gelukkig beperkt en treinreizigers kunnen we al bedienen. Met alle betrokken partijen werken we er nu hard aan om in mei een prachtig station mét RandstadRail open te stellen”, aldus wethouder Marc Rosier van de gemeente Zoetermeer.

Op dit moment worden de financiële consequenties van de uitloop in beeld gebracht. De verwachting is dat het project binnen de oorspronkelijke begroting van € 75 miljoen wordt afgerond.

Check Also

Bart Jan van Miltenburg zet schouders onder voorzitterschap Welzijn Lansingerland

Lansingerland - Toen hem dit voorjaar gevraagd werd zich te beraden op aanvaarding van het bestuursvoorzitterschap van de Stichting Welzijn Lansingerland was Bart Jan van Miltenburg verrast, maar ook was het voor hem een uitdaging zich te begeven op een pad dat hij pas kort kende. “Toen mijn vader ziek werd kwamen wij in aanraking met allerlei hulpinstanties. Een wereld die wij niet kenden, maar waarbij we al snel het gevoel kregen dat we er niet alleen voor stonden,” aldus de Berkelaar die in het dagelijks leven werkt als pensioenjurist vanuit zijn eigen Berkelse kantoor.

Geef een reactie