donderdag 13 december 2018 | week 50
Home » Politiek » Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast laten zelf onderzoek uitvoeren

Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast laten zelf onderzoek uitvoeren

Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast laten zelf onderzoek uitvoeren

Lansingerland – Er hangen in deze zomertijd niet alleen veel vakantievliegtuigen in ons luchtruim, de atmosfeer is ineens weer vol van activiteiten van belangenorganisaties die bang zijn dat de gevraagde uitbreiding van het aantal vliegbewegingen op termijn toch nog gehonoreerd zou kunnen gaan worden. Vooral de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast timmert stevig aan de weg en gaf opdracht om de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse, die Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in 2015 ter onderbouwing van het verzoek om uitbreiding liet uitvoeren, door onafhankelijke experts te laten narekenen. Die kwamen tot andere conclusies en stelden dat het onderzoek uit 2015 herzien moet worden.

Freek J. Zijlstra

Op maandag 9 juli jl. werd een rapport in opdracht van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) gepresenteerd. Op diezelfde dag besteedde het televisieprogramma EenVandaag er aandacht aan. Conclusie volgens de programmamakers: De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA), die in opdracht van RTHA in 2015 door Ecorys werd uitgevoerd, rammelt.

Hoge opbrengsten, weinig nadelen

Zo’n analyse is noodzakelijk bij een aanvraag om uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. RTHA wil van 50.000 naar 89.000 vliegbewegingen per jaar groeien.
De door Ecorys uitgevoerde MKBA gaf RTHA voldoende steun om te groeien in de toekomst. Deze MKBA wordt nu echter door twee onafhankelijke deskundigen in een second opinion onderuitgehaald. Die deskundigen zijn de economen Walter Manshanden (expert ruimtelijk-economische ontwikkeling, Neo Observatory) en Leo Bus (transport- en ruimtelijk econoom, Leobus.nl). Volgens de onderzoekers, die in opdracht van de BTV de MKBA doorrekenden, zijn de opbrengsten sterk overschat, terwijl de nadelen voor omwonenden juist veel te laag zijn ingeschat.
Volgens Walter Manshanden zou op basis van de studie van Ecorys uitbreiding van RTHA jaarlijks een positief effect hebben van € 160 miljoen. Dat komt vooral omdat bij de kosten van CO2 uitstoot de absolute ondergrens van getallen die daarvoor gehanteerd worden, door Ecorys gebruikt zijn. “Dit Ecorys onderzoek uit 2015 kent zwakheden en zou eigenlijk herzien moeten,” zegt Manshanden in EenVandaag.

Mening, geen mening

Adviseur Richard Abbenhaus van de BTV zegt in EenVandaag: “De burger moet expertise inhuren om aan te tonen dat de cijfers van het onderzoek ten gunste van RTHA niet kloppen. Dan besodemieter je als bedrijf toch de boel! We zijn niet tegen vliegen, wel tegen uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. Waar ik woon, zijn dat ongeveer 50 vliegbewegingen op ongeveer 250 meter hoogte per dag; dat is niet goed voor de gezondheid!”
De reporter van EenVandaag kreeg namens de RTHA woordvoerder Désirée Breedveld voor de camera, die verklaarde dat de directie de doorrekening van de MKBA nog niet heeft gelezen. “We gaan serieus kijken naar dit rapport, wat de nieuwe inzichten zijn en wat de juridische consequenties hiervan zijn. Daar zullen we te zijner tijd een mening over hebben.”
Ook wilden de opstellers van het rapport uit 2015 niet inhoudelijk reageren. Ze staan op het standpunt dat ze destijds hun rapport in alle onafhankelijkheid gemaakt hebben en zien geen aanleiding om nu op een onderzoek van een andere partij te reageren.

Check Also

Meer zorg voor volksgezondheid en milieu bij besluitvorming luchtverkeer

Lansingerland - De provinciale CDA-afdeling Zuid-Holland heeft besloten tot een aanscherping van haar verkiezingsprogramma over vliegverkeer, dit op initiatief van het CDA Lansingerland.

Geef een reactie