dinsdag 14 augustus 2018 | week 33
Home » Lezersschrijven » ‘Onveilige N209’

‘Onveilige N209’

Vandaag las ik het zoveelste bericht over de “onveilige N209”. Ik verbaas mij erover dat ik niemand hoor over de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker ten aanzien van het voorkomen van ongelukken. Er wordt verwezen naar drie, in korte periode plaatsgevonden ongevallen met dodelijke afloop. Alle drie de ongevallen zijn echter niet te wijten aan het onveilig zijn van de N209. Men zoekt alsmaar naar maatregelen om wanneer een weggebruiker een fout maakt de gevolgen ervan maximaal te elimineren. Wanneer we daaraan toegeven rijden we binnenkort op wegen die zijn ingekapseld door stootkussens en per rijstrook afgebakend zodat er niet van richting veranderd kan worden en die miljarden kosten. De oorzaak ligt in 99% van de incidenten aan de weggebruiker. Ik noem hier als voorbeeld een aantal oorzaken in de hoop dat betrokken overheden passende en werkende maatregelen nemen om de mentaliteit van de weggebruiker te veranderen:
-waarom kunnen wij (merendeel van de weggebruikers) niet die snelheid rijden die staat aangegeven?
-waarom moeten wij in een 30 km zone van drempel naar drempel scheuren, snappen wij dan niet waarom die zijn aangelegd?
-waarom moeten wij altijd vóór een ander invoegen in plaats van achter aansluiten als dat beter is en makkelijker kan, dan hoef je ook niet rechts in te halen wat niet is toegestaan.
-waarom moeten wij altijd op drie meter afstand van de voorganger rijden op de snelweg, zijn we daardoor eerder op de plaats van bestemming?
-waarom moet wij altijd tegen de pijlen op het parkeerterrein inrijden, staan die er dan voor niets?
-waarom moeten wij doorgaan met smartphone gebruik tijdens het besturen van de auto?
-waarom moeten we altijd tegen het verkeer in fietsen terwijl er aan de overkant van de weg óók een fietspad ligt en de borden niet aangeven dat je het fietspad in twee richtingen mag gebruiken?
Ik denk dat de samenleving te ver geïndividualiseerd is. We hebben geen gevoel meer van hoe zou de ander het ervaren, of hoe kan ik mij zodanig gedragen dat ik een fout of misrekening van de ander kan corrigeren. De overheid heeft er zelf voor gezorgd dat de burger er in toenemende mate vanuit mag gaan dat het verkeer toch wel geregeld wordt, de kans dat je bekeurd wordt toch heel klein is enz. De burger heeft het in toenemende mate afgeleerd zelf te denken en beslissingen te nemen.
Ik zie in TV programma’s regelmatig dat er alleen maar waarschuwingen worden gegeven of zelfs dat van een opeenvolging van meer dan vijf overtredingen er maar één of twee worden beboet. Ik zie op de N209 regelmatig flitsauto’s staan op het vierbaans/80 km gedeelte richting Bleiswijk waar nauwelijks ongevallen plaatsvinden, maar op het tijdelijke 50 km stuk bij het voormalig BP tankstation staan ze nooit. Als je de weggebruiker bewustzijn wil bijbrengen is dat de uitgelezen mogelijkheid. Welk signaal gaat hier van uit?
Ik denk bovendien dat bij de rijopleidingen te weinig aandacht voor het sociale aspect in verkeersgedrag besteed wordt.
Suggestie: ga, voordat je kostbare maatregelen treft, eerst eens een paar weken in een onopvallende auto met dashcam en zonder uniform tijdens de spits op en neer rijden en kijk naar het gedrag van de weggebruikers zonder ze staande te houden.

T. Koolmees

Check Also

Reactie op brief groot onderhoud

Sinds Staatsbosbeheer het in Recreatiegebied de Rottemeren de regie heeft overgenomen, lijkt ons ‘bos’ er …