zondag 18 november 2018 | week 46
Home » Lezersschrijven » Verkeerslichten of fietstunnels

Verkeerslichten of fietstunnels

In de Heraut heb ik gelezen over de problematiek van de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg. In combinatie met de zorg van de bewoners en de gemeente heeft men een aantal mogelijkheden bekeken om het aantal ongevallen te verminderen tussen fietsers/brommers en auto’s. Opties van tunnels tot stoplichten kwamen langs waarbij men vindt dat stoplichten de beste en goedkoopste optie zijn. Elke keer kom ik tegen dat de gemeente besluiten neemt op alleen wat kortstondig onderzoek. En het resultaat is dan symptoombestrijding. Bedenk eens met stoplichten. Werken die 24/7 of binnen bepaalde tijdvakken? Wat als ze 24/7 werken en midden in de nacht? Wat met het weer van afgelopen week? Wie staat dan te wachten voor een rood stoplicht (fietsers)?
Als nu eens een gedegen analyse wordt uitgevoerd waardoor de problemen ontstaan. Waarom op deze rotonde veel problemen en andere niet. Ik rij zelf over deze rotonde als fietser en als bestuurder van een auto. Hierdoor zie ik al veel problematiek. Ook de rotonde Herenstraat-Klapwijkseweg vanuit de Herenstraat met betrekking tot (snel) rijdende fietsers/bromfietsers uit de richting Pijnacker is zo’n risico situatie
Waar moet men naar kijken bij een goede analyse? De constructie van de rotonde, de omstandigheden (het weer bijvoorbeeld naast de tijd van de dag), de weggebruikers zelf (zicht, gebruik apparatuur op de fiets en in de auto, gemoedstoestand), de eisen van de voertuigen bij bepaalde omstandigheden (zoals verlichting en andere zichtbaarheidszaken), het juist gebruiken van de verkeersregels (voorrang is een recht en mag je niet nemen), leeftijd van de weggebruikers en zo zijn er nog wel meer omstandigheden. En als je dan mensen vragen stelt, met name de betrokkenen bij de ongevallen, niet meteen zoeken op basis van straffen maar zoeken op basis van onderzoek ter verbetering (binnen de luchtvaart werkt dit al jaren zo). Hierbij kan dan ook gedegen gekeken worden hoe men de huidige situatie beleeft en hoe bepaalde aanpassingen beleefd kunnen gaan worden. Immers dit laatste bepaald het succes van aanpassingen.
Pas na zo’n onderzoek kan je zoeken naar een mogelijkheid om verdere risico-vermijding te doen. Bedenk immers, ook een stoplicht werkt alleen als een ieder zich aan de regels houdt. Ik denk dat de constructie van de rotonde aanpassingen kan gebruiken die uiteindelijk goedkoper zijn en veel beter werken. Dat is slechts een kwestie van logisch nadenken en niet meteen schieten in de “verdedigingsmode”.

Olav van Hees
Berkel en Rodenrijs

Check Also

Diefstal portemonnee

Beste meneer of mevrouw, vanmorgen heeft u in een ogenblik waarop ik niet heb opgelet …

Geef een reactie